Anne Frank på eksklusiv FN-liste

Den verdensberømte dagboken er en av 35 nye objekter som UNESCO vil bevare i «Verdens hukommelse».

Anne Frank
Foto: AP

Registeret ble startet av FN-organisasjonen i 1997 for å identifisere og ivareta unike dokumenter verden rundt.

Anne Franks dagbok forteller om livet til den jødiske ungjenta i Nederland under andre verdenskrig fram til 1. august 1944. Familien - Anne, søsteren og foreldrene - satt i skjul i nesten to år, før de ble tatt av Gestapo 4. august i 1944, og sendt i konsentrasjonsleir.

I løpet av de tre første månedene i 1945 døde både moren, søsteren og Anne selv. Faren overlevde, og sørget for å publisere datterens dagbok som siden er blitt oversatt til over 30 år.

Magna Charta

Andre dokumenter som denne uken ble ført opp på listen, er Magna Charta fra 1215 og Santa Fe-avtalen fra 1492.

Mens sistnevnte klargjorde vilkårene for kong Ferdinand og dronning Isabellas støtte til Christofer Columbus forsøk på å nå India fra Atlanterhavet, ansees Magna Charta som en av grunnsteinene i engelsk statsliv. Erklæringen sikret stormennenes posisjon ovenfor kongen, og sa blant annet at alle frie menn hadde krav på å bli dømt av likemenn.

Med årets utvideles inneholder arkivet nå over 193 gjenstander. Også Norge er representert i samlingen med manuskriptene til Henrik Ibsens «Et dukkehjem», det originale filmmaterialet fra Roald Amundsens Sydpolen-ekspedisjon og Lepra-arkivene i Bergen.

UNESCO forvalter også den noe mer kjente verdensarvlisten.

Kulturstrøm

  • Mørk og morbid humor

    Serieanmeldelse: «Too Old To Die Young». Den danske regissøren Nicolas Winding Refn (bildet) har fått lage TV for strømmetjenesten Amazon Prime. Han takker for tilliten ved å levere en mørk, foruroligende og stilsikker serie med morbid humor og hard vold, mener P3s Filmpolitiet. Les anmeldelsen her

    Nicolas Winding Refn
    Foto: ALBERTO PIZZOLI / AFP
  • Tredemølle til topps på reklamebørs

    «Martin», fyren som sliter med alle sine stemmestyrte dingser, og samtidig reklamerer for en matvarekjede, topper reklamebransjens kåring over beste reklame i 1. kvartal 2019. «Martin» på tredemølle oppnår enda bedre resultater enn fjorårets smarthus, melder Kampanje.