NRK Meny
Normal

Anmelder om TV-vignetter: - Mangel på kreativitet

Mørk stemning, melankolsk musikk og hyppig bruk av vann. Dette er noen av virkemidlene som gjør vignettene til skandinaviske TV-serier altfor like, mener anmelder Sandeep Singh.

Vann, melankolsk musikk og mørk stemning. Det oppsummerer i stor grad vignettene til skandinaviske tv-serier, mener en anmelder. 
Åpningen til serier som Nobel, Frikjent og Bedrag får kritikk for å være for like.

MYE VANN: Ifølge TV-anmelder Sandeep Singh er det for mye bruk av vann og melankolsk musikk i åpningene på skandinaviske TV-serier.

Skandinaviske TV-serier har de siste årene gjort stor suksess i Norden og internasjonalt. Serier som «Broen», «Mammon», «Frikjent» og «Nobel» har alle blitt solgt til utlandet.

Men ifølge VGs TV-anmelder Sandeep Singh har også mange skandinaviske serier et annet fellestrekk – nemlig vignettene.

– Det skal være så melankolsk og mørkt, veldig symboltungt – også er det veldig mye bruk av vann, sier Singh. Han mener at åpningene, eller vignettene på skandinaviske TV-serier er i ferd med å bli altfor like.

– En stereotyp

Ifølge Singh kan de liknende uttrykkene bidra til å skape uriktige oppfatninger om Skandinavia rundt om i verden.

Sandeep Singh

KRITISK: TV-anmelder Sandeep Singh mener at vignettene i skandinaviske TV-serier er for like.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Verden utafor ser på det som det eneste Skandinavia er. Det er en stereotyp på linje med at det går isbjørner i gatene, sier han og legger til:

– Grunnen til at det er dumt er at det viser mangel på kreativitet.

Er uenig

– Nordiske serier har mer melankoli og drama i vignettene sine fordi vi er et uttrykk for den kulturen vi prøver å være en del av og den vi prøver å treffe, sier serieskaper og manusforfatter Gjermund Stenberg Eriksen.

Han er uenig i Singhs kritikk og viser til at mange av de samme virkemidlene tas i bruk verden over.

– Amerikanske HBO-serier har for eksempel mye rootsmusikk og åkrer og vi har mye melankoli i musikken.

Gjermund Eriksen og Vegard Stenberg Eriksen

FILMSKAPER: Gjermund Eriksen (t.v.) og broren Vegard Stenberg Eriksen.

Foto: Glenn Meling/NRK

Eriksen er hovedforfatteren bak den norske TV-serien «Mammon» hvor åpningsvignetten i andre sesong utspiller seg i et frossent landskap under vann.

Vannet er også et synlig virkemiddel i vignetten på TV-serier som for eksempel «Frikjent» og «Bedrag». Ifølge Eriksen er bruken av vann i vignettene helt naturlig.

– Det er en del vann i Norge, Sverige og Danmark. Vann er en sentral del av vår økonomi, våre landskap og hva vi identifiserer oss med.