Anmelder om TV-vignetter: - Mangel på kreativitet

Mørk stemning, melankolsk musikk og hyppig bruk av vann. Dette er noen av virkemidlene som gjør vignettene til skandinaviske TV-serier altfor like, mener anmelder Sandeep Singh.

Vann, melankolsk musikk og mørk stemning. Det oppsummerer i stor grad vignettene til skandinaviske tv-serier, mener en anmelder. 
Åpningen til serier som Nobel, Frikjent og Bedrag får kritikk for å være for like.

MYE VANN: Ifølge TV-anmelder Sandeep Singh er det for mye bruk av vann og melankolsk musikk i åpningene på skandinaviske TV-serier.

Skandinaviske TV-serier har de siste årene gjort stor suksess i Norden og internasjonalt. Serier som «Broen», «Mammon», «Frikjent» og «Nobel» har alle blitt solgt til utlandet.

Men ifølge VGs TV-anmelder Sandeep Singh har også mange skandinaviske serier et annet fellestrekk – nemlig vignettene.

– Det skal være så melankolsk og mørkt, veldig symboltungt – også er det veldig mye bruk av vann, sier Singh. Han mener at åpningene, eller vignettene på skandinaviske TV-serier er i ferd med å bli altfor like.

– En stereotyp

Ifølge Singh kan de liknende uttrykkene bidra til å skape uriktige oppfatninger om Skandinavia rundt om i verden.

Sandeep Singh

KRITISK: TV-anmelder Sandeep Singh mener at vignettene i skandinaviske TV-serier er for like.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Verden utafor ser på det som det eneste Skandinavia er. Det er en stereotyp på linje med at det går isbjørner i gatene, sier han og legger til:

– Grunnen til at det er dumt er at det viser mangel på kreativitet.

Er uenig

– Nordiske serier har mer melankoli og drama i vignettene sine fordi vi er et uttrykk for den kulturen vi prøver å være en del av og den vi prøver å treffe, sier serieskaper og manusforfatter Gjermund Stenberg Eriksen.

Han er uenig i Singhs kritikk og viser til at mange av de samme virkemidlene tas i bruk verden over.

– Amerikanske HBO-serier har for eksempel mye rootsmusikk og åkrer og vi har mye melankoli i musikken.

Gjermund Eriksen og Vegard Stenberg Eriksen

FILMSKAPER: Gjermund Eriksen (t.v.) og broren Vegard Stenberg Eriksen.

Foto: Glenn Meling/NRK

Eriksen er hovedforfatteren bak den norske TV-serien «Mammon» hvor åpningsvignetten i andre sesong utspiller seg i et frossent landskap under vann.

Vannet er også et synlig virkemiddel i vignetten på TV-serier som for eksempel «Frikjent» og «Bedrag». Ifølge Eriksen er bruken av vann i vignettene helt naturlig.

– Det er en del vann i Norge, Sverige og Danmark. Vann er en sentral del av vår økonomi, våre landskap og hva vi identifiserer oss med.

Kulturstrøm

  • Gyllenhaal + Ferrantebok = film

    Den amerikanske skuespilleren Maggie Gyllenhaal skal skrive og regissere en adaptasjon av Elena Ferrantes roman «Den dunkle dottera» (Samlaget). Det melder bok365.no. Det blir hennes debut som regissør og manusforfatter. Rollen hennes i HBO-serien «The Deuce» har inspirert henne til å ta skrittet over i registolen, sier hun.

    2018 Sundance Film Festival - "The Kindergarten Teacher" Portrai
    Foto: Taylor Jewell / AP
  • Forfatter Jan Jakob Tønseth er død.

    Jan Jakob Tønseth døde natt til fredag, melder hans forlag Cappelen Damm. Tønseth var den aller første vinneren av P2-lytternes romanpris. Den fikk han for «Et vennskap». Han fikk også Det Norske Akademis pris, Cappelenprisen, Gyldendals legat og Doblougprisen.

    For novellesamlingen «Von Aschenbachs fristelse» ble han nominert til Nordisk Råds litteraturpris.

    I diktsamlingen «Muntre dødsdikt og andre dikt» (2015) skrev han sin sykdomshistorie.

    Jan Jakob Tønseth ble 71 år gammel.

    Jan Jakob Tønseth
    Foto: Aarønæs, Lars / Lars Aarønæs