Skandinaviske TV-serier har de siste årene gjort stor suksess i Norden og internasjonalt. Serier som «Broen», «Mammon», «Frikjent» og «Nobel» har alle blitt solgt til utlandet.
Men ifølge VGs TV-anmelder Sandeep Singh har også mange skandinaviske serier et annet fellestrekk – nemlig vignettene.
– Det skal være så melankolsk og mørkt, veldig symboltungt – også er det veldig mye bruk av vann, sier Singh. Han mener at åpningene, eller vignettene på skandinaviske TV-serier er i ferd med å bli altfor like.
– En stereotyp
Ifølge Singh kan de liknende uttrykkene bidra til å skape uriktige oppfatninger om Skandinavia rundt om i verden.
– Verden utafor ser på det som det eneste Skandinavia er. Det er en stereotyp på linje med at det går isbjørner i gatene, sier han og legger til:
– Grunnen til at det er dumt er at det viser mangel på kreativitet.
Er uenig
– Nordiske serier har mer melankoli og drama i vignettene sine fordi vi er et uttrykk for den kulturen vi prøver å være en del av og den vi prøver å treffe, sier serieskaper og manusforfatter Gjermund Stenberg Eriksen.
Han er uenig i Singhs kritikk og viser til at mange av de samme virkemidlene tas i bruk verden over.
– Amerikanske HBO-serier har for eksempel mye rootsmusikk og åkrer og vi har mye melankoli i musikken.
Eriksen er hovedforfatteren bak den norske TV-serien «Mammon» hvor åpningsvignetten i andre sesong utspiller seg i et frossent landskap under vann.
Vannet er også et synlig virkemiddel i vignetten på TV-serier som for eksempel «Frikjent» og «Bedrag». Ifølge Eriksen er bruken av vann i vignettene helt naturlig.
– Det er en del vann i Norge, Sverige og Danmark. Vann er en sentral del av vår økonomi, våre landskap og hva vi identifiserer oss med.