Hopp til innhold
Anmeldelse

En litterær topptur

På med oksygenmaskene! Stort høyere i det litterære alpelandskapet kommer du ikke i høst. Robert Seethalers «Et helt liv» er en usedvanlig berikende roman.

Robert Seethaler

– 129 sider er det den østerrikske forfatteren Robert Seethaler (bildet) trenger for å risse opp et helt menneskeliv, skriver litteraturkritiker Knut Hoem.

Foto: Urban Zintel

Mine innledende assosiasjoner til andre mer romantiske alperomaner jeg var innom i barndommen, fordufter ganske raskt når hovedpersonen Andreas Eggers forsøker å bære ned en døende gjeter ved navn Bukke-Johann fra fjellet:

– Er du død nå? Spurte han.

– Nei, din halte jævel, svarer Bukke-Johann.

Fortetningens kunst

129 sider er det den østerrikske forfatteren Robert Seethaler trenger for å risse opp et helt menneskeliv. Ordet diktning kommer av tysk Dichtung, på norsk fortetning. Seethaler er altså en dikter i bokstavelig forstand.

En barndom skildres i et par-tre glimt. Vi befinner oss tidlig i det tjuende århundre og bonden Kranzstocker bruker et bløtlagt hasselris for å banke folkeskikk inn i guttungen som han måtte ta ansvar for da hans søster døde. En gang slår han så hardt at et lårbein knekker i barnet. Det blir aldri ordentlig leget, og dermed blir Andreas Eggers halt livet ut.

Reiser eksistensielle spørsmål til debatt

Kjærligheten flammer opp langs fjellsidene, og slukner brått igjen. Det tjuende århundret ankommer Alpene i form av svevebanene som firmaet Bittermann og sønner setter opp med Eggers som en av de trofaste arbeidshestene på laget. Etter at Eggers så vidt overlever et snøskred, blir han satt til å vedlikeholde kjøreledningene flere hundre meter over bakken.

Andreas Eggers henger i en tynn tråd. Livet henger i en tynn tråd. Underveis reiser Robert Seethaler en hel liten katalog av eksistensielle spørsmål til debatt. Hvor mye ensomhet trenger et menneske? Hvor mye fellesskap? Hvorfor skal noen av oss få leve et helt liv, mens andre faller fra så tidlig?

Jeg blir overrasket når Seethaler velger å la Eggers få med seg amerikanernes månelanding på fjernsyn, og tenker umiddelbart at den hendelsen er vel tross alt skildret nok ganger i litteraturen. Men så blir det annerledes når det skildres som en kollektiv fjernsynshappening på et kommunehus i en østerriksk fjellandsby med gratis øl til de voksne og smultboller til barna.

Smultboller

Akkurat ved ordet smultboller er det eneste gang jeg stusser litt når jeg leser Ute Neumanns oversettelse. Mener hun egentlig smultringer? Men ellers virker hvert norske ord i denne boken som om det er meislet ut og spesialtilvirket for å passe inn i akkurat denne ekstraordinære fortellingen.

Og der kunne vel denne anmeldelsen sluttet. Men i dette tilfellet må jeg hekte på en liten epilog. For når en forfatter publiserer en bok skjer det noe. Den blir lest! Og med lesningen kommer iblant følelsen av å ha lest noe før. Det skjedde med anmelderen i ukemagasinet «Der Spiegel», som mente Seethalers roman lignet påfallende på romanen «Togdrømmer» av Denis Johnson, som nylig utkom på norsk.

Og ja, likhetene er slående, men det er også forskjellene. Akkurat dette menneskelivet kunne ikke utspilt seg andre steder enn i Alpene.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober