Anmeldelse: Vann over ild

Den har et visuelt uttrykk som definitivt er særegent, blant annet med mopeder og campingvogner i stedet for hest og kjerre. Filmen kaster et samfunnssatirisk blikk mot makt, korrupsjon og politikk, samtidig som den sjonglerer lekent med sjangergrep, skriver NRKs anmelder.

Vann over ild

• Museum tar bort McDonalds-Jesus

Kunstverket «McJesus» av den finske skulptøren Jani Leinonen er fjernet fra en utstilling i Haifas kunstmuseum i Israel, etter flere protester, skriver SVT. Skulpturen, som er del av utstillingen «Sacred Goods» forestiller den kjente hurtigmatklovnen Ronald McDonald hengende på et kors. Kunstneren har selv tidligere krevd at skulpturen fjernes fra museet, fordi han ønsker å boikotte Israel. I den samme utstillingen finnes også et verk som forestiller jomfru Maria og Jesus som dukkene Barbie og Ken.

Kunstverket McJesus i Israelsk utstilling
  • Datarock gir ut ny låt

Bergensbandet Datarock slipper i dag sin ny låt «The One». Låten ble spilt for første gang på radio i programmet Stjernepose i går. Men i dag slippes den nye låten, som også får flere remiks-variasjoner. I helgen skal bandet spille på flere konserter, i Bodø fredag og tre konserter i Tromsø lørdag. Datarock gjorde comeback i 2018, med «Face The Brutality», som var deres første offisielle studioalbum siden utgivelsen «Red» i 2009.

Datarock
  • Klarsignal for nytt vikingmuseum

Vikingtidsmuseet på Bygdøy i Oslo er med i den nye regjeringsplattformen. Både forskningsmiljøer og opposisjonen på Stortinget har kritisert regjeringen for å ikke bevilge penger i statsbudsjettet for 2019. Venstrepolitiker Iselin Nybø, som er Forsknings- og høyere utdanningsminister, sier til NRK Nyhetsmorgen at hun er glad for at bevaringen av vikingskipene skal prioriteres. Det er tidligere blitt gjennomført en arkitektkonkurranse for å utvide dagens vikinghus. Det er ikke klart nr det nye bygget skal stå ferdig.

Vikingskipet på Bygdøy