Hopp til innhold

Ekteskap med mye gap

«Ekteskap på vidt gap» tematiserer en kvinnes oppgitte «mannfolk!» – men uten gjøgleriet som kjennetegner Dario Fo og Franca Rames teaterstil.

Ekteskap på vidt gap
Foto: Gisle Bjørneby

Karen Frøsland Nystøyl
kulturnytt@nrk.no

En scene i knallfarger møter publikum i stykket «Ekteskap på vidt gap». Rosalilla interiør, turkis gulv og grønne rekvisitter gir forventninger om karikatur, komedie og klovneri – forventninger som bare til dels blir innfridd.

Åpent ekteskap

Nordland teater og Nationaltheatret i Oslo samarbeider om norgespremieren på Fo og Rames kjente komedie. Etter premieren i Oslo skal stykket på turné i Nordland.

På scenen står Anne Krigsvoll og Reidar Sørensen som Hun og Han, og fra første stund er det tydelig at ekteskapet ikke er inne i sin aller beste fase.

Tematikken oppleves noe datert: Kona forsøker gjentatte ganger å ta livet av seg på grunn av mannens notoriske sidesprang – selv om han har overtalt henne til å leve i et åpent ekteskap. Hun vil eie ham, mens han vil erobre andre. Sånn går nu dagan helt til hun finner ut at hun må forsøke å leve på samme vis. Det takler ikke mannen. Ikke i det hele tatt.

Ingen ting overrasker

Saftig språk og gjenkjennelige situasjoner og tematikk er ikke nok til å gjøre dette til en uovertruffen teateropplevelse. Det er noe som mangler. Forventningene om komikk som ligger i det scenografiske landskapet innfris bare delvis, nemlig i replikkene. Men ikke alt er like vellykket. Midtveis i stykket er en Jon Fosse-parodi de godt kunne spart seg.

Dario Fo og Franca Rame ønsker å provosere og underholde. Men her er det ikke noe som overrasker, egentlig. Det har nok mest med tematikk, selve teaterteksten å gjøre.

Dette er ikke politisk satire, men kan leses som en sosial kritikk av ekteskapet. Men ikke bare, stykket er åpent for ulike tolkninger. Faktisk får både radikale og konservative sine syn bekreftet i denne forestillingen – ekteskapet som institusjon kritiseres, men det gjør også det åpne ekteskapet.

Savner fysikk

Komedie er så mye bedre dersom den fysiske komikken får spille en større rolle enn den gjør her. Fo og Rame står i en gammel italiensk gjøglertradisjon, og det er synd at regissør Piotr Cholodzinski ikke velger å ta hensyn til det.

Mot slutten av stykket ser vi likevel tendensene hos en tiltagende desperat Reidar Sørensen. Men det skulle vært mer av dette – eller en annen type scene.

Forventningene om frodig spillestil blir aldri helt innfridd. Men noen typiske Fo-trekk er likevel med: De episke vendingene, som at skuespillerne kommenterer seg selv, snakker om at de befinner seg i fiksjonen, kommenterer sitt eget spill og blir enige om å gjøre scener om igjen, er helt i Fos ånd.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober