Instruktør Hilde Andersen, som kommer fra Den Norske Opera, har skapt en usedvanlig vakker og gripende forestilling i samarbeid med et stjernelag av teaterkunstnere på lyd lys og scenografi, og teatrets beste sangkrefter: Heidi Gjermundsen Broch, Lasse Kolsrud og Ståle Bjørnhaug.Henning Sommeros musikk balanserer fint mellom det melodiøse og det dramatiske.
Teater er team-arbeid
An-Magritt er et glitrende eksempel på hvilket teamarbeid teater er. Forestillingens kjærlighetspar, Hilde Gjermundsen Broch og Lasse Kolsrud, som An-Magritt og Johannes, har fått en enkel, men storslått og vakker ramme rundt seg. Scenerommets storhet løfter fortellingen opp i et episk rom der de dramatiske vilkår i det norske gruvesamfunnet på 1600-tallet spiller seg ut. Forestillingen fokuserer på et religiøst og patriarkalsk mannssamfunns behandling av kvinner.
Glassmaleri
Scenograf Bård Lie Thorbjørnsen har malt den vakre utsikten over Rørostraktene i sol og kveldslys på glassplater som så blir eksponert på bakveggen. Myke snøfonner rammer inn scenen. Her sliter arbeiderne og kjemper mot kulde og snø i stilisert fremstilling skapt av koreografenUn-Magritt Nordseth.
Kostymene som Milja Salovaara har skapt, er enkle sorte frakker og badehette-luer. Sammen med den stiliserte koreografien, gir det ro og rytme i scenebildet. Henning Sommeros musikk er melodiøs, men aldri banal. Og sangene er ikke lengre enn at handlingen driver fremover i godt tempo.
En nådeløs sjebne
Instruktør Hilde Andersen har trukket fram den nådeløse situasjonen en kvinne kommer i om hun får et barn uten å være gift. An-Magritts mor ble voldtatt av en soldat. Hun fødte An-Magritt men tålte ikke uthengningen fra samfunnet og tok livet av seg. An-Magritt vokser opp hos bestefaren, men mobbes som samfunnets utskudd. Men hun er stolt og sterk og jobber vel så hardt som de mannlige kullkjørerne.
En svartsjuk nabo anklager An-Magritt for å ha født et barn i dølgsmål og drept det. Hun blir satt i fengsel og der møter hun en kvinne som faktisk har drept sitt barn i desperasjon og nød. Denne scenen, der teaterformen tar over mer enn musikalen, er forestillingens dramatiske høydepunkt.
Glitrende sangere
Heidi Gjernmundsen Broch har en følsom og stø vakker stemme. Lasse Kolsrud har i rollen som tyske Johannes, lagt inn en sprø følsomhet i sin sang. Mens Ståle Bjørnhaug, som spiller An-Magritts skytsengel, og kølfogd synger og opptrer med stor autoritet og tyngde.
Denne forestillingen vil bli en like stor suksess som Cats og Les Miserables på det samme teatret. Den ligger i toppskiktet i en internasjonal sammenligning.