Hopp til innhold
Anmeldelse

Debuterer med magiske superkrefter

Rosa er gjennomgangsfargen og rosenrød er grunntonen når Morten Hegseth skriver barnebok.

Morten Hegseth gir ut barneboka "Tine og det magiske speilet" høsten 2021.
Foto: Nora Angeltveit/Kagge
Bok

«Tine og det magiske speilet»

Morten Hegseth

Illustrert av Linn Wold

Barnebok

2021

Kagge

Det er fint å gi barn troen på at de er sterke. Det er også fint å vise at det som kan synes vanskelig, likevel kan gå bra. Nettopp det er ambisjonen i Morten Hegseth og illustratør Linn Wolds barnebok «Tine og det magiske speilet», en bok som passer for barn fra seks år og oppover.

Oppbrudd

Sju år gamle Tine skal flytte fra Trondheim til Oslo. Hun må forlate bestevenninnen og alt det kjente for noe fremmed og nytt. Er det noe rart hun er sur?

Først og fremst er hun lei seg. Selv om de ikke forstår alt, er pappa og særlig Marlon, pappas kjæreste, flinke til å få frem smilet igjen. Tine er omgitt av voksne som vil henne vel.

På turen fra Trondheim til Oslo kommer de over et magisk speil i en gammel bruktbutikk. I speilet ser Tine en jente som ser sterk og fantastisk ut. Hun lover Tine å oppfylle fire ønsker. Kanskje blir ikke flyttingen så ille likevel?

Oppbyggelig

Journalisten Morten Hegseths debut som barnebokforfatter er ikke magisk, men helt grei. Han leverer en oppbyggelig historie med velkjente elementer: Oppbrudd, engstelse, hjelp fra gode / magiske krefter og til slutt en nyervervet innsikt i at man besitter uante krefter.

Iblant fungerer språket godt, som når mamma, som har en viktig birolle i fortellingen, sier til Tine at «Hvis Trondheim var sørpe og slaps, så var Oslo sol og saftis».

Ofte blir det likevel noe utvendig, både i den litt oppramsede fortellerstilen og i dialogene. Tine er hovedpersonen, og det er hennes følelser vi følger, likevel er historien fortalt med en utpreget voksen stemme.

Virkelig farlig blir det ikke, selv om både en skummel, skjeggete mann og en frekk jente som erter, truer med å forstyrre idyllen. Jenta, får vi endog høre fra Tines nyervervede venn, virker litt slem fordi hun ikke har det så bra hjemme.

Det blir noe vel terapeutisk ved det hele. Linn Wolds illustrasjoner bidrar til det sukkersøte preget. Digitale tegninger av Tine, Marlon og pappa alternerer med rosa sommerfugler. De flyr over sidene fra start til slutt. Og der blir Tine nærmest en sommerfugl selv, kledd i en gnistrende rosa kjole, svevende i Marlons armer. Godt tenkt, litt blekt utført.

Jeg savner mer sting, tydeligere detaljer, og en strammere fortelling.

Fargerikt fellesskap

At Tine bor sammen med Pappa og Marlon, gjør ikke Hegseth noe stort poeng ut av. Det er som det skal være. Slik åpner forfatteren barns blikk for at det er mange måter å være en familie på. Det mener jeg er en klar kvalitet ved boken.

Mamma er også en viktig voksenperson i Tines liv, selv om vi ikke får vite noe om i hvilke settinger de to er sammen. Men den dagen Tine begynner på den nye skolen, da er hun trygg mellom mamma og pappa – som også øyensynlig har et godt forhold til hverandre.

«Til Tine. Elsker deg, din råtass.» Dette er tilegnelsen i starten av boken, til den virkelige Tine, som visstnok er grunnen til at boken kom til.

Den ville stått seg på at forfatter og illustratør våget å være litt større råtasser selv.

Alle anmeldelser og anbefalinger fra NRK finner du på nrk.no/anmeldelser.

Anbefalt videre lesing:

Kulturstrøm

  • Tre norske er nominert til Nordisk Råds barn- og ungdomslitteraturpris

    Grøssaren «Udyr» av Ingvild Bjerkeland og høgtlesingsboka «Oskar og eg» av Maria Parr og illustratør Åshild Irgens nominert frå Noreg.

    I tillegg er Saia Stueng frå Karasjok nominert for ungdomsromanen «Hamburgerprinseassa – Eallá dušše oktii» i kategorien for det samiske språkområdet.

    Totalt 14 nordiske biletebøker, barnebøker og ungdomsromanar nominerte til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2024.

    Fleire av dei nominerte tek for seg eksistensielle spørsmål om livet og døden. Eit anna tema som går att er menneska sin relasjon til naturen.

    Vinnaren vert offentleggjort 22. oktober.

    Montasje forfatterportrett Maria Parr og coveret til barneboka Oskar og eg
    Foto: Samlaget/Jula Marie Nagelstad
  • Tungtvann feirer 25-årsjubileum i Operaen

    I år er det 25 år siden Tungtvann slapp sin første EP «Reinspikka Hip Hop».

    Det feirer de med å opptre på Operaen i Oslo.

    15. september blir det nemlig nordnorsk rap på menyen i hovedstadens storstue. Kringkastingsorkestret (KORK) blir også med på feiringen.

    I tillegg er hiphop-profiler som Petter, Jaa9 & OnklP, Lars Vaular, Oscar Blesson, Tyr, Grim Pil og Rambow invitert til jubileet.

    – Med den line-upen vi har så lurer jeg på om operaen er stor nok til å huse oss, sier Jørgen Nordeng i en pressemelding.

    – Sånn rent publikumsmessig, understreker han.

    Nordnorske Tungtvann er regnet for å være de første til å lykkes med rap på norsk.

    – Da vi begynte var det for å bevise at det gikk an. Vi følte at det meste vi hadde hørt av norsk rap ikke hørtes ut som hiphop, sier Nordeng.

    Arrangementet er i regi av Bodø2024.

    – Grunnen til at vi ønsker å gjøre det i Oslo, som den eneste produksjonen vi gjennomfører der, er at dette fenomenet funker på norsk takket være nordlendinger. Da gir det mening å ta det til hovedstaden, forteller programsjef Henrik Sand Dagfinrud

    Tungtvann opptrer på operaen 15. september
    Foto: Tarjei Krogh
  • Fleire artistar droppar Eurovision-arrangement

    Artistane Dotter og Titiyo skulle opptredd i Eurovision Village, men har no trekt seg. Det melder NTB.

    Eurovision Village er det offisielle festivalområdet knytt til Eurovision i Sverige. Der skal det vere fleire konsertar og arrangement frå 4. til 11. mai. Fleire av dei som skal opptre har trekt seg frå arrangementa.

    Bookingansvarleg for Titiyo skriv at «logistiske årsaker» er årsaka til at artisten ikkje speler. Dotter har fått fleire oppfordringar til å boikotte Eurovision på Instagram, fordi Israel deltek, skriv NTB.