Hopp til innhold

Ikke noe å være redd for

Lite er usagt i forestillingen «Kven er redd?» ved Det norske teatret. Det er forestillingens hemsko.

«Kven er redd?»

LITE PÅ SPILL: Karakterene i Carl Frode Tillers første helaftens teaterstykke er kjipe mot hverandre, men lite står egentlig på spill, mener NRKs anmelder.

Foto: Gisle Bjørneby

Carl Frode Tillers første helaften-stykke skrevet for teateret er som romanene hans: Treffende i replikkene og situasjonene som skrives frem.

På bestilling fra Det norske teatret har han skrevet «Kven er redd?», et stykke om samliv og familieliv, førtiårskrise og følelsen av utilstrekkelighet.

Et spill

Forestillingen er overraskende morsom og gjenkjennelig. Replikkene har snert og brodd. Situasjonene er gjenkjennelige inntil det pinlige.

Ingvild og Bjørn er gift og har to barn. Samlivet har sett bedre dager, kommunikasjonen dem imellom er preget av giftige replikker og sårende kommentarer.

Inspirasjonen fra Edward Albees «Hvem er redd for Virginia Woolf?» er gjennomgående i stykket, ikke minst fordi Bjørn (Frode Winther) er skuespiller og har fått sin første store rolle som George i en oppsetning av nettopp «Hvem er redd...» ved det lokale teateret.

Han forbereder seg med å bli mer og mer lik karakteren han skal spille – eller gjør han det? Kanskje han spiller et spill med oss alle?

Hjemme

Hele stykket utspiller seg i huset til Ingvild og Bjørn. Familielivets feider går sin vante gang med tenåringsbarn og svigerforeldre inn og ut av dørene.

Den eneste gangen de beveger seg utenfor husets fire vegger, er når Bjørn blir med Ingvild på julebord, en scene som egentlig ikke er nødvendig for stykkets helhet, men mer nødvendig for at Ingvild (Ulrikke Hansen Døvigen) blir noe mer enn bare «moren som glatter over fasadens ujevnheter».

Stykket brytes når Bjørn med jevne mellomrom henvender seg til publikum og forteller om hvordan han forsøker å skjule sine alkoholproblemer.

Usagt

Dette er historien: Den dårlige stemningen er vedvarende, Bjørns monologer skaper undring og mistenksomhet, og når stykket er slutt, er situasjonen lik som da den startet.

Det skjer ikke så mye mer enn det som sies, og det gjør en tekstdrevet forestilling som denne noe flat.

Spillet klarer ikke å få frem det usagte som ofte ligger mellom karakterene i Tillers litteratur, og det at dette mangler, gjør at noe blir borte i fremdrift og oppbygning.

For lite er usagt i denne oppsetningen. Det er ingen fortetting av handling som bygger opp til et avgjørende høydepunkt, men det kunne denne forestillingen behøvd.

Lite på spill

Scenografien er udiskutabelt flott, og det er imponerende når skuespillerne både kan dusje, besøke toalettet og lage mat under forestillingen.

Sara Khoramis tolkning av den 16-årige datteren i huset er et friskt pust.

Karakterene er kjipe mot hverandre, men ingenting står på spill, ikke egentlig.

Kanskje er det Bjørns far som i en kommentar formulerer det egentlige problemet og tematikken: «Det er ikkje kreft som er den største folkesjukdommen i dag, det er egoisme og sjølvopptattheit.»

Og dét må Tiller gjerne skrive mer dramatikk om.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober