Martin Lepperød har vært en av Norges mest populære komikere i snart 10 år og har rukket å bli en dreven og faglært standuputøver gjennom utallige timer på scenen.
De siste årene har han dessuten fått enda mer vind i seila gjennom flere P3-program, blant annet «Karakter» og «Dynga» i trespann med Jonis Josef og Henrik Farley.
Stor scene
Nå presenterer Lepperød soloshowet «Kakerlakk» på turné i hele Norge.
Han vil finne ut om han bare er et plagsomt skadedyr, eller om han kommer til å etterlate seg noe av verdi for samfunnet når han en gang går bort.
Men kan et skadedyr fylle en av de største scenene i Oslo? Det er ikke lenge siden verdensstjernen Jimmy Carr besøkte den samme scenen.
At en norsk komiker kan selge 1000 billetter per kveld, sier en hel del om Lepperøds posisjon hos folket.
Nyskapende
Lepperøds popularitet kan delvis tilskrives hans møysommelig oppbygde karakter:
Han er den lojale, godmodige og ustyrtelig morsomme kompisen alle har i vennegjengen. Han som gladelig legger eget hode på hoggestabben for å få de andre til å le, fullstendig blottet for skam.
Nesoddingens ujålete og usensurerte raljeringer har gått viralt mer enn én gang.
I «Kakerlakk» viser Lepperød at han har full kontroll på egen, komiske merkevare.
Etter oppvarming fra de gode kollegene Henrik Farley og Jonis Josef slår kveldens hovedperson kollbøtte rett inn i det han vet publikum ønsker seg: en blid og enfoldig kløne, fullstendig blottet for intellektuelt formanende innhold – en typisk klovn, om du vil.
I løpet av de første minuttene blir det enda tydeligere hva som er Martins største forse: originalitet.
Der mange andre komikere må slite med å finne nyskapende observasjoner og treffsikre poeng uten at det virker konstruert, fremstår Lepperøds tankestrømmer hundre prosent genuine og tilforlatelige.
Formatet i teksten bidrar naturligvis også, for her er det ikke mange utslitte standup-grep å spore.
Vitsene kommer tett, men settes aldri opp i tradisjonell forstand, de er snarere som hvilepunchlines i de lange, forseggjorte historiene fra Lepperøds liv.
Når han setter i gang med en historie om innkjøp av bøtte, vet man hva det skal gå i: Her samler vi oss rundt leirbålet og lar den ko-ko onkelen styre showet.
Humorfaglig mesterbrev
Selv om Martin Lepperød baserer seg på tankestrømmer, virker alle de ulike historieoppbygningene nøye planlagt og koreografert.
Det er en makeløst imponerende øvelse å mestre – å vite hvor et ord skal stå, hvor et trykk skal være og hva som må til for å gjøre den tilsynelatende improviserte leveringen uanstrengt og troverdig.
En historie om en tur til Alpene der Lepperød uventet får ansvar for et fremmed barn, males ut med mesterens pensel og er kveldens beste eksempel på en dramaturgisk forståelse mange andre komikere sliter med å oppnå.
Enkelte feilskjær
Det finnes ting å pirke på, som for eksempel en litt overdreven bruk av «callback», altså å hente frem en vits fra tidligere i forestillingen.
Luringen med mesterbrevet vet at det gir en garantert applaus. Ingenting galt i å ville dra opp stemninga litt, men her kunne man ha kjørt en ekstra runde med sila.
Noen ting går også på akkord med Lepperøds tilsynelatende improviserte tilnærming til teksten, for eksempel er det helt tydelig at noen av digresjonene er konstruerte.
Det er et vanlig grep i standup, å ramle inn i en liksom-utilsiktet grov formulering eller å «slumpe til» å si et feil ord.
Et godt eksempel er når Lepperød skal fortelle om sin brors nye baby, men i stedet bruker det «gale» ordet «fersk baby».
Det åpner for en digresjon om at «fersk» var feil ord å bruke, men tilfører ingenting til det som viser seg å være en glitrende fortalt historie om waterboarding av babyer.
En digresjon funker best når den får seile av sted uten kjettinger, og kanskje også altfor langt.
Men viktigst av alt: Den må være ekte.
Fulltreffer
Uansett, dette er ting man lett kan tilgi når helheten er så sterk.
Ole Soo har fått briljere i registolen, og selv om det nok er manges mareritt å ha regi og kontroll på hurragutten Martin Lepperød, har Soo tilført en struktur og dramaturgi som gjør «Kakerlakk» lett å henge med på – selv med den høye vitsetettheten og kaotiske energien.
«Kakerlakk» er en forestilling som garantert treffer midt i krøsset hos folk som liker Martin Lepperøds humor. Det virker å være ekstremt mange.
Det er kreativt og sjarmerende, velformulert og glimrende levert fra Lepperøds munn.
Selv om akkurat han har holdt på i noen år nå, håper jeg likevel at standup i Norge kan fortsette i dette sporet. Du er ingen kakerlakk, Martin.
NRK opplyser: Martin Lepperød og Espen Borge er begge frilansere som leverer innhold på oppdrag for NRK til ulike avdelinger. De har ikke kontakt med hverandre i NRK og har ingen personlig relasjon til hverandre privat.
Det er jeg som er Espen. Jeg er frilanser som skriver om musikk og humor for NRK. Du finner alt det nyeste på nrk.no/anmeldelser.Hei!