Hopp til innhold
Anmeldelse

Kroppen som åsted

Det kan hende du blir kvalm når du ser den tankevekkende og underholdende teater­forestillingen «Heavy Breathers».

Bilde fra «Heavy breathers» av Susie Wang.
Foto: Simen Ulvestad
Terningkast 4 Teater

«Heavy Breathers» av Susie Wang

Black Box teater, Oslo

13.–21. juni 2024

«Hva er det det lukter?» spør jeg en kvinne på raden foran meg mens vi sitter og venter på at forestillingen «Heavy Breathers» av teaterkollektivet Susie Wang skal begynne.

Lukten er liksom litt ekkel, litt stikkende og skarp. Kan det være noe svidd?

«Røkelse», svarer hun.

«Selvfølgelig», tenker jeg.

Klinisk natur

Røkelsen viser seg å passe perfekt inn i scenografien: Et klinisk og hvitt behandlings­rom, noen yogamatter, et stativ med pilates­baller og strikker, en stabel hånd­klær på en benk.

Alt farge­avstemt og i natur­nære fargetoner.

Inn i rommet kommer tre høygravide kvinner vaggende. Alle sprekke­ferdige, en av dem flere uker over termin. De skal på fødsels­forberedende kurs hos Dr. Jack (Kim Atle Hansen).

Fra Heavy Breathers av Susie Wang på Black Box

NATURNÆRT: Det fødselsforberedende kurset skal ta de fødende tilbake til naturen. Men naturen og universet slår tilbake i «Heavy Breathers». Fra venstre: Selome Emnetu, Philip Isaksen, Mona Solhaug (bak), Julie Solberg og Kim Atle Hansen.

Foto: Simen Ulvestad

Tunge gravid­mager gjør at de tre skuespillerne Selome Emnetu, Julie Solberg og Mona Solhaug har stort besvær med å rulle ut yogamattene, legge seg ned, i det hele tatt bevege kroppen.

Partnerne er også med på fødsels­forberedingen – iført oppblåsbar mage. At føding ikke nødvendigvis bare er forbeholdt menn, beviste Susie Wang med forestillingen «The Look» ved Nationaltheatret i 2022.

Denne gangen går Susie Wang tilbake til naturen, biologien, til det elementære ved alt levende: reproduksjon. Men det er noe som skurrer.

Anmeldelse av «The Look» «Drøyt horror-splatter-teater»

Mona Solhaug spytter blod i forestillingen The Look på Nationaltheatret. Jan Sælid i bakgrunnen.

Ute av kontroll

Forestillingen viser frem en kollisjon mellom natur og kultur. Rommet fødekurset holdes i, er sterilt og innestengt, det er ingen vinduer, lys eller luft der – annet enn luften fra ventilasjons­anlegget.

Det fødsels­forberedende kurset fokuserer nettopp på pust, på å ta kontroll, på å gå i ett med naturen vi hører til i.

«Pust inn ulver. Pust ut skyskrapere», sier Dr. Jack. Fyll deg med natur, pust ut alt som ikke hører hjemme der.

Satiren går langt, både når det kommer til den krampaktige holistiske tenkningen som utføres på dette kurset i dets kunstige rammer, og når det kommer til hvem mennesket er i forhold til naturen.

Skal vi reprodusere oss, skal vi ha kontroll over situasjonen. Men livet kan ikke kontrolleres. Og det er her Susie Wang setter inn støtet.

Bilde fra «Heavy breathers» av Susie Wang.

SATIRE: «Heavy Breathers» harselerer med menneskets forhold til naturen. Her Selome Emnetu og Philip Isaksen på en pilatesball under et fødselsforberedende kurs.

Foto: Simen Ulvestad

For selvsagt blir det blod. Selvsagt blir det føding – om en på en annen måte enn en kanskje hadde sett for seg.

Selvsagt kommer film­referanser som perler på en snor. Her blander en slags konspiratorisk, smått religiøs science fiction seg lekkert inn i narrativet.

«Heavy Breathers» er en satirisk horror-splatter-science fiction-teaterforestilling som sier ganske mye om menneskets hovmod.

Og hovmodet rammer det mest sentrale for menneskets eksistens: åndedrettet.

Åndenød

Jeg rynket på nesen over røkelses­lukten før forestillingen startet. Men snart begynner tungpustede og høygravide Skyler (Julie Solberg) å hoste, nettopp på grunn av den naturlige røkelsen.

Det er den type hosting som jeg er livredd for å bli rammet av på teateret selv – den som klør og klør i halsen og ikke kan stoppes, og som forstyrrer alle.

Den hosten en forsøker så godt en kan å dempe, men det gjør en bare stresset og varm, for den gir seg liksom ikke.

Bilde fra «Heavy breathers» av Susie Wang.

FØDSELSHORROR: De blivende mødre (fra venstre Selome Emnetu, Julie Solberg og Mona Solberg) opplever problemer med å puste i «Heavy Breathers».

Foto: Simen Ulvestad

Solberg gjør et fabelaktig hoste­spill, og de rødmussede gravid-kinnene gir et organisk inntrykk midt i alt det sterile.

Hostingen er et tegn på hva som er i vente. For snart får hun ikke puste. Snart får ingen puste når universet slår tilbake. Da gjelder det å bruke det oksygenet man har.

Susie Wang er gode når de gjør narr av hva den vestlige verden har viklet seg inn i av unaturlighet, hovmod og grådighet. «Heavy Breathers» er treffende, men likevel ikke like fantasifull og skarp som eksempelvis nevnte «The Look».

Det er fortsatt drøyt, meningsfullt og gøy. De estetiske film­referansene, og da særlig musikken, gir en større himmel til det tafatte yoga­studioet. Forløsnings­scenen er selvsagt ekkel og morsom, og langsomheten i replikk­føringen gir plass til det dvelende som trengs for å bygge opp under den snikende følelsen av ubehag.

Susie Wang leverer eksistensielle drama i uvanlig innpakning. Tolknings­rommet oppleves likevel mindre denne gangen. Uansett er det god underholdning.

Men er du høygravid, bør du holde deg hjemme.

Hei!

Jeg anmelder teater, scenekunst og dans for NRK som frilanser. Les også anmeldelsene mine av «Det mørke fortet» av Riksteatret, «Vildanden» av Nasjonalballetten i Operaen, eller «Moby Dick» ved Det Norske Teatret. 

Kulturstrøm

  • Bob Newhart (94) er død

    Den amerikanske komikeren og skuespilleren Bob Newhart er død 94 år gammel, opplyser forlaget hans, ifølge Reuters.

    Newhart døde i sitt hjem i Los Angeles etter kort tids sykdom.

    Bob Newhart i 2003
    Foto: JEROME T NAKAGAWA / AP / NTB