Hopp til innhold
Anmeldelse

Nadias kamp

I «Den siste jenta» snur Nadia Murad en offerfortelling til å bli en historie om kampvilje og motstandskraft.

Nadia Murad

I fjor besøkte Nadia Murad landsbyen hun vokste opp i for første gang etter at hun ble tatt til fange av IS i 2014.

Foto: ALKIS KONSTANTINIDIS / Reuters

Et hvitt hodetørkle dukker opp flere ganger i fortellingen til Nadia Murad. Hennes mor bar det den augustdagen i 2014, da IS rykket inn i den jesidiske landsbyen og massakrerte menn, barn, og eldre kvinner. De yngre kvinnene var tiltenkt en annen skjebne av ideologene i terrorgruppen. De skulle bli sexslavinner i det fremvoksende kalifatet.

Det hvite tørkleet til jesidikvinnene står som motstykke til de posete svarte buksene til IS-krigerne. Religionen, som i jesidilandsbyen binder mennesker sammen og gir mening til tilværelsen, fremstår som morderisk ideologi i Den islamske statens pamfletter. I skrifter med titler som «Spørsmål og svar om fanger og slaver» redegjør IS-ideologene for hvorfor jesidiene kan tas som slaver. Det er systematikken i overgrepene som gjør at FN klassifiserer den planlagte utryddelsen av jesidiene som folkemord.

Verbale skuddsalver

«Den siste jenta» er ikke en offerhistorie. Den er mer et kampskrift. Nadia Murad retter sine verbale skuddsalver i flere retninger. Ikke bare mot de selvtilfredse overgriperne i Mosul, men også mot den kurdiske Peshmerga-geriljaen, som hadde lovet å verne innbyggerne i hennes landsby.

Før katastrofen inntreffer, får vi et fargerikt bilde av en jesidi-kultur som ble tolerert i Saddam Husseins Irak, selv om de ble usynliggjort i medier og i skolenes undervisning. Det var først da amerikanerne under Obama trakk seg ut av Nord-Irak at Den islamske staten for alvor kunne starte angrepet på jesidiene.

Unike minner fra Mosul

Med god hjelp fra den erfarne journalisten Jenna Krajeski, bygger Nadia Murad møysommelig opp en spenningskurve i fortellingen. Vi vet rett nok at hun kommer levende fra voldtektene og ydmykelsene i IS-fangenskapet. Men vi vet ikke detaljene i hvordan hun klarte å komme seg unna. Hennes minner fra månedene i Mosul gir oss unik informasjon om hvordan hverdagslivet fortonet seg i den IS-okkuperte byen.

Flukten fra dette helvetet holder leseren i ånde helt til Nadia Murad er trygt over grensen til de kurdisk-kontrollerte områdene, og redningsorganisasjoner blir organisert i det fjerntliggende Tyskland.

Passer for deg som:

  • interesserer deg for konflikter som oppstår i skjæringspunktet mellom religion og politikk

Flere anmeldelser fra NRK Bok

Alessandro Leograndes Grensa

Den italienske journalisten Alessandro Leogrande nøyer seg ikke med å fremvise lidelse og medmenneskelighet. I «Grensa» forteller han også hvorfor ting skjer. Les anmeldelsen

Mer, av Hakan Günday

Den tyrkiske forfatteren Hakan Gündays roman «Mer» brøyter seg inn i vår samtid av migrasjons- og flyktningkriser. En grusom og ytterst lesverdig bok. Les anmeldelsen

Kari Hilde French, Dødsdømt i Kongo

Kari Hilde Hodne French sin bok «Dødsdømt i Kongo. Kampen for friheten» etterlater leseren med flere spørsmål enn svar. Les anmeldelsen

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.