Hopp til innhold

Stjernekamp-anmeldelser: Utvilsomt den skumleste sjangeren

NRKs musikkanmelder ga sin dom under lørdagens Stjernekamp.

Sondre Mulongo Nystrøm: Nemorinos arie

Sondre Mulongo Nystrøm leverte sterkest i kveldens opera- og discokveld, i følge NRKs musikkanmelder.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Opera har utvilsomt blitt den skumleste sjangeren i Stjernekamp. Her er det mye følelser, teknikk og kraft som skulle til for å overleve kvelden. Denne gangen var det åpent for å velge klassiske sanger og ikke bare rene operaarier. Disco ble også sunget av de fire gjenværende deltakerne. Etter flere energiske opptredener, var det Adrian Jørgensen som måtte forlate konkurransen.

OPERA

1. Sondre Mulongo Nystrøm: Nemorinos arie

fra Elskovsdrikken (Gaetano Donizetti, 1832)

Nystrøm har taklet de fleste sjangre uten stor problematikk denne Stjernekamp-sesongen. Også her ruler det en stor overbevisning om at han lett kan tre inn i hvilken som helst sjanger uten å vise noe tegn til den korte øvingstiden. Blikket til Nystrøm stivner litt av konsentrasjon fra det vanskelige partiet mot slutten, men stemmen er fortsatt grandios og tvers igjennom vakker.

  • Terningkast 6
Sondre Mulongo Nystrøm: «Nemorinos arie»

Sondre Mulongo Nystrøm: «Nemorinos arie»

2. Adrian Jørgensen: Nella Fantasia

Basert på temaet «Gabriel’s Oboe» fra filmen The Mission (1986)

For et mareritt å skulle være nestemann etter forrige bidrag. Jørgensens stemme er akkurat litt for røff for opera, for her savner jeg en rundere klang og en større formidlingsevne. De lange frasene får Jørgensens konsentrasjonsblikk til å vare akkurat litt for lenge, selv om stemmen er kontrollert. Dette kunne vært bedre, men også veldig mye verre.

  • Terningkast 3
Adrian Jørgensen: «Nella Fantasia»

Adrian Jørgensen: «Nella Fantasia»

3. Kim Rysstad: Ave Maria

Meditasjon over Johan Sebastian Bachs preludium nr 1 fra Wohltemperiertes Klavier (1853)

Dramaturgiens effekt kjentes virkelig her. En rolig, men også litt svingende start klarte å kulminere til en inderlig fremførelse av Rysstad. Litt mer dramatikk og temperatur, så hadde dette vært på nivå med det han har vist tidligere.

  • Terningkast 4
Kim Rysstad: «Ave Maria»

Kim Rysstad: «Ave Maria»

4. Bilal Saab: Torna a Surriento

Napolitansk sang (1905)

Saab toucher innom det store følelsesregisteret i denne napolitanske sangen. Nervene vises heldigvis mer i blikket enn i den massive stemmen, og Saab briljerer med en rund og varm klang i kveld. Bravo!

  • Terningkast 5
Bilal Saab: «Torna a Surriento»

Bilal Saab: «Torna a Surriento»

DISCO

1. Sondre Mulongo Nystrøm: Don’t Stop ‘Til You Get Enough

(Michael Jackson, 1979)

Jaja, å hoppe fra opera til superenergisk disco er null stress, tydeligvis! Det er i hvert fall det inntrykket en får i starten av Nystrøms discofeber. Variasjonen mellom Sondres «vanlige» stemme og falsetten går innmari bra, men blir smått litt masete i lengden. Den høye showfaktoren dominerer uansett dette fyrverkeriet.

  • Terningkast 5
Adrian Jørgensen: «Dancing Queen» av Abba

Sondre Mulongo Nystrøm: «Don’t Stop ‘Til You Get Enough» av Michael Jackson

2. Adrian Jørgensen: Dancing Queen

(ABBA, 1976)

Opera-delen har nok tatt på for denne skinnende mannen. Sure toner preger ofte de langsomme frasene i denne feststemte låta, og ut i fra dansingen ser det ut som om sangeren selv innser at dette ikke går veien. Jørgensen har levert bedre, men nå tok nok operaen lufta ut av ballongen.

  • Terningkast 2
Adrian Jørgensen: «Dancing Queen» av Abba

Adrian Jørgensen: «Dancing Queen» av Abba

3. Kim Rysstad: I Will Survive

(Gloria Gaynor, 1978)

Dette overlever Kim Rysstad. Scenen eksploderer mildt sagt av en uforventet frekk og freidig attitude fra den ellers veldig sjenerte folkesangeren. Litt rot i starten må en tåle, her blir mye frisk energi servert uten at det blir alt for mye overtenning.

  • Terningkast 4
Kim Rysstad: «I Will Survive» av Gloria Gaynor

Kim Rysstad: «I Will Survive» av Gloria Gaynor

4. Bilal Saab: September

(Earth, Wind & Fire, 1978)

Enn at det kan svinge SÅ mye, selv uten de mest imponerende dansetrinnene. Det tar en liten stund før Saab blir ordentlig varm i trøya på denne, men når han først leverer — da leverer han ganske bra.

  • Terningkast 4
Bilal Saab: «September» av Earth, Wind & Fire

Bilal Saab: «September» av Earth, Wind & Fire

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober