Sjangerkontrasten var stor når hardrock og salmer stod som kveldens tema i Stjernekamp. Fem deltakere ble til fire idet vokalspekteret ble strekt i alle retninger, fra Iron Maiden til nordnorske julesalmer. Det ble dessverre Beate Lechs siste kveld på Stjernekamp denne gangen. NRKs musikkanmelder Marit Johansen ga sin dom fortløpende i programmet.
HARDROCK
1. Kim Rysstad - «The Number of the Beast»
(Iron Maiden, 1982)
Iron Maiden ble stempla som satanistiske etter denne djevelske låta i 1972, men det er ikke mye djevelskap vi får av Rysstad. Det er akkurat det man forventer fra en folkemusiker som skal prøve seg på en sjanger han mest sannsynlig aldri har vært borti. Vokalen treffer på tonene, men han havner fort ut av takt, og mangler råhet, trøkk og sjel.
- Terningkast 3
2. Adrian Jørgensen - «Smoke on the Water»
(Deep Purple, 1972)
Et av rockens mest kjente gitarriff kommer jo nettopp fra «Smoke on the Water», og Jørgensens oppgave er å kjøre fokuset bort fra riffet og sette vokalen i sentrum i kveld. Falsetten blir satt på prøve, og Jørgensen står med glans i kveld med full kontroll over stemmen.
- Terningkast 5
3. Bilal Saab - «Still Waiting»
(Sum 41, 2002)
Okei, endelig en som klarer å gønne litt på! En litt trøblete start setter ingen stopper på energinivået til Saab, men pusten brukes opp alt for kjapt. Mot slutten blir dette en hesblesende karaokekveld på byen.
- Terningkast 2
4. Sondre Mulongo Nystrøm - «Purple Haze»
(The Jimi Hendrix Experience, 1967)
Denne låta skal prøve å balansere den rå psykedeliske sløvheten, men fortsatt ha en real trøkk i seg. Fallgruven for de fleste deltakerne i kveld ligger i at fremførelsene kjapt blir veldig polerte, men her leverer Nystrøm foreløpig best i kveld, hvor han kommer ut av det komfortable, glatte skallet og inn i et røft rockeunivers.
- Terningkast 5
5. Beate Lech - «Highway Star»
(Deep Purple, 1972)
Kveldens andre Deep Purple-låt, også fra samme epoke som «Smoke on the Water». Lech har forsonet seg med at det ikke er noe vits i å holde på kruttet i denne sjangeren, og klarer å holde på intensiteten gjennom hele nummeret med glimrende vokalprestasjon.
- Terningkast 5
SALMER
1. Kim Rysstad - «Lær meg å kjenne dine veie»
De fleste av oss har sunget en salme eller to i kirka. Ofte med halvhjerta røst, men her får de religiøse sangene skinne. Det blir en veldig sårbar og sakral stemning fra første tone her, uten at det blir noe mer enn det. Det mangler en troverdighet og dybde i tekstforståelsen, men det er uansett veldig fint altså.
- Terningkast 4
2. Adrian Jørgensen - «Gje meg handa di, ven»
Her kan man høre utfordringen med å kjapt veksle mellom den energiske hardrock-sjangeren og salmene. Det er mulig at vokalen til Jørgensen ikke har klart å tilpasse seg den mer sårbare delen av kveldens program. Det resulterer til en stemme som treffer litt sånn 50/50 mellom det sårbare og fine, og vaklende og sure.
- Terningkast 3
3. Bilal Saab - «Velsigna du dag over fjordan» (Nordnorsk julesalme)
En ekstremt stor forbedring fra første runde i hardrock, som til og med klarte å gi skikkelig julestemning. Formidlingsevnen til Saab er så troverdig, at det er vanskelig å ikke bli oppslukt i historien og stemningen Saab forteller. Her står han sårbar, helt alene, men fortsatt med alle seere i sin hule hånd.
- Terningkast 6
4. Sondre Mulongo Nystrøm - «Blott en dag»
God variasjon i stemmen! Nystrøm klarer å trollbinde publikum med overbevisende historiefortelling i «Blott en dag». Han klarer å holde oss dypt interesserte, selv med en nesten hviskende stemme.
- Terningkast 5
5. Beate Lech - «Mitt hjerte alltid vanker»
Det er så kult når deltakerne virkelig gjør låta til sin egen. Lech gjør «Mitt hjerte alltid vanker» til sin egen versjon, som innebærer en veldig tilstedeværende og entertainer-vennlig fremførelse. Likevel blir fokuset mer rettet på Lechs egne justeringer fremfor sårbarheten og historiefortellingen som har blitt vist bedre av andre deltakere i kveld.
- Terningkast 4