Anmeldelse

Enda en roman blir blodfattig teater

– Hvor ble det av begjæret, spør Herborg Kråkevik i teaterforestillingen «Sommeren uten menn». Det er vi flere som lurer på.

Sommeren uten menn på Oslo Nye Teater

TRE SIDER AV SAMME SAK: Mari Dahl Sæther, Herborg Kråkevik og Birgitte Victoria Svendsen spiller Mia, bedratt og forlatt.

Foto: Erika Hebbert / Oslo Nye Teater

Det tar liksom ikke slutt: Roman etter roman tas til scenen.

Og gang etter gang sitter publikum igjen med frontalt fortellerteater, replikker med litterært preg og et plott som har forsøkt å skvise ut det som måtte være av scenisk handlingsrom i fortellingen. Sjelden har det blitt godt teater.

Det gjør det heller ikke denne gangen når Oslo Nye Teater iscenesetter Siri Hustvedts roman «Sommeren uten menn».

Blir man bedratt og forlatt etter 30 års samliv, er man ganske nær et nullpunkt. Der befinner romanens Mia seg, på Oslo Nye Teater spilt av Herborg Kråkevik, Mari Dahl Sæther og Birgitte Victoria Svendsen. Noen ganger spiller de ulike utgaver av Mia, andre ganger menneskene hun møter når hun bearbeider det hun har vært gjennom.

Forestillingen er drypp fra romanen, og samspillet er fint selv om replikkene tidvis bærer et monotont litterært preg.

Herborg Kråkevik spiller Mia i mesteparten av forestillingen. Fra en fin start blir hun mer og mer statisk og monoton. Fortvilelsen er overfladisk. At bruddet rører ved et dyp i Mia, er noe teksten forteller, men spillet ikke viser.

Romanens fine skildringer og store rom blir ikke ivaretatt verken av tekst, regi eller spill.

Forestillingen er blodfattig og uten spenst.

Karen Nystøyl Frøysland, teateranmelder

Fine småroller og en åpen scenografi til tross, dette er en middels iscenesettelse av en roman. Og det er norsk teaters store utfordring: Romaner som tas til scenen blir sjeldent interessante forestillinger.

Det blir aldri noe eget. Det vil det heller ikke bli før de som skal gjøre roman til teater leter til de finner det usynlige i teksten og bygger forestillingen derfra. En roman tappes for liv når den gjenfortelles fra scenen.

Teateret må lete etter det som er bak ordene: Motivasjonen til romanpersonene, de usynlige drivkreftene. Derfra kan scenisk frihet skapes.

Anbefalt videre lesing:

Kulturstrøm

  • NRK dropper ny «Heimebane»-sesong

    NRK dropper ny «Heimebane»-sesong. Det melder Kampanje. Dramasjef Ivar Køhn i NRK sier at produksjonsselskapet Motlys vil lage en tredje sesong for en annen strømmetjeneste, og at NRK ikke vil være til hinder for det.

  • Britene dropper folkets røst i MGP

    Storbritannia har ikke vunnet Eurovision Song Contest siden 1997. (Katrina and the Waves, bildet). Det er ti år siden de ble topp ti. Nå har BBC bestemt seg for å skrote ordningen med å la publikum stemme fram vinnerlåten. I stedet ber de plateselskapet BMG om å plukke ut både sang og artist til neste års finale i Rotterdam, skriver The Guardian

    Katrina and the Waves
    Foto: MICHAEL URBAN / REUTERS
  • Svenska Akademien i gang

    Etter flere år med skandaler er Svenska Akademien klar for å gyve løs på arbeidet med å bestemme hvem som skal vinne årets nobelpris i litteratur. For første gang på 30 år er Akademien nå fulltallig. På dagsordenen står blant annet høstens nobelpriser i litteratur. I år skal det kåres to vinnere, og Nobelkomiteen skal legge fram sin innstilling for Akademien 10. oktober (NTB).