Teateranmeldelse: – Burde vært en uslåelig kombinasjon

Vidar Magnussen og Calle Hellevang-Larsen leverer et forbausende ujevnt show med «Sammen igjen, for første gang sammen». Denne gangen lever de to profilerte komikerne ikke opp til forventningene.

Vidar Magnussen og Calle Hellevang-Larsens

«Sammen igjen, for første gang sammen» er Vidar Magnussen og Calle Hellevang-Larsens første show som duo.

Foto: Stageway

Det burde vært en uslåelig kombinasjon. Vidar Magnussen er blitt et kjent TV-fjes gjennom suksesser som «Side om side» og «Magnus».

Det er også han som har regien på den norske versjonen av «The Book of Mormon», musikalen som har sørget for tidenes publikumstall ved Det norske teatret. En morsom, uredd og smart skuespiller.

I kombinasjon med Calle Hellevang-Larsen, kjent fra «Raske menn» og «I kveld med Ylvis» borger det for latterkulenes festaften. Det blir det ikke. Stykket er rett og slett for lite morsomt.

Død og oppstandelse

Showet med den noe uklare tittelen «Sammen igjen, for første gang sammen» starter som en begravelsesseremoni. Forestillingsprogrammet er formet som et begravelsesprogram. Og showet starter som nettopp det, en gravferd. Det er Calle Hellevang-Larsen som er død, det holdes minneord og leses fra båndene på kranser.

Publikum blir med og synger «Å leva, det er å elska». Seremonimester Vidar Magnussen kondolerer publikum på første rad. Og vi bare venter på at den avdøde skal sprette opp fra den store kisten på scenen – noe han også gjør. Og showet er i gang.

Der og da forlater de begravelsestematikken, og den kommer ikke tilbake.

Calle & Vidar Sammen igjen, for første gang sammen

Showet starter som en gravferd, uten at tematikken kommer tilbake.

Foto: Stageway

Liten risikovilje

For å holde det kort: Noen sketsjer er veldig morsomme. Men dem er det for få av. Blant høydepunktene er en sang om hvor vanskelig det er å tegne en hest, en munk som spiller på fristelsestrommer og et helt hysterisk nummer om selvforsvar.

Det er når de drar ideene langt at Magnussen og Hellevang-Larsen virkelig får til å skape noe som viser hva de er gode for. Resten av showet består av litt for opplagte sketsjer, enkle poenger og liten risikovilje.

For det er i dette muligheten til det geniale ligger: Viljen til å dra noe litt for langt. Som i Magnussens serie «Magnus», et halsbrekkende modig skrevet manus med tanke på fredagsunderholdning. Som Calle i Ylvis-showene, alltid med noe uventet på lager. Vi ler av brudd på forventninger. Vi ler av det som er smart. Og vi ler ofte av fryktløse sketsjer. Og det kan vi vel forvente å få på Latter?

Kokker og søl

En kan ta seg i å lure på hva regissørene Bård Ylvisåker og Erik Ulfsby egentlig har tenkt med dette showet. For dette mangler oppfinnsomheten og nytenkningen som preger produksjonene Ylvisåker har laget og spilt i selv, og det mangler også vågemotet mange av produksjonene til Ulfsby preges av. Kanskje ble det for mange kokker og for mye søl.

Det er lov å forvente mer enn et middels show av størrelser som Vidar Magnussen og Calle Hellevang-Larsen. Veien dit går gjennom mindre forutsigbarhet og mer galskap.

Anbefalt videre lesing:

Kulturstrøm

  • Eggen på sokkel

    Bare to dager etter at Nils Arne Eggen ble utskrevet fra sykehuset så han statuen av seg selv bli avduket utenfor Lerkendal. 77-åringen førte Rosenborg til 14 seriemesterskap gjennom en trenerkarriere som startet allerede i 1971.

  • Klouma Høiner fikk første Heddapris

    Espen Klouman Høiner fikk prisen Beste scenetekst for sin første soloforestilling, «Vi folket!»

    Klouman Høiner har utdannelsen sin fra Statens Teaterhøgskole, og mange vil kjenne ham igjen fra filmer, som «Bare Bea» (2004), «Reprise» (2006), «Switch» (2007) og «En som deg» (2013) (NTB).

    Espen Klouman Høiner
    Foto: Cathrine Elnan / NRK
  • Åpner Hamsuns dikterstue for besøk

    I august gjenåpnes dørene til Hamsuns dikterstue, som har vært utilgjengelig for publikum siden 1986. To av omvisningene er i regi av Ibsen/Hamsun-dagene 7.–10. august, og den første er 4. august på Knut Hamsuns fødselsdag.