Se bildene av Honda Ridgeline her!
Det tok tid, men den måtte komme! Honda og Toyota er størst på personbiler i Statene, men har lenge overlatt truck-markedet til Chevrolet, Dodge, Ford og de andre. Egentlig rart, da dette pick-up markedet er enormt i Amerika. Og har du først etablert deg som størst på personbil, hvorfor skulle ikke kundene velge deg som leverandør av familiens bil nr. 2 også?
Det er også rart i Amerika, størrelsen på nr. 2-bilen. Toyota har begynt å stjele marked med Tundra, nå skal Honda gjøre det samme med Ridgeline.
Ikke V8-er
Honda Ridgeline skiller seg fra konkurrenten på mange måter. I stedet for en diger V8, er har de gått for en 3,5 liter V6 VTEC! Sint som bare rakkern og den yter hele 255 hk, og har et dreiemoment på 342 nm.
Honda har også prioritert kjøreegenskaper, noe som er ganske sjelden i denne klassen. Understellet, styreresponsen og kjørefølelsen er som på en personbil. Gassdempere er noe av hemmeligheten. Du og passasjerene slipper derfor å holde dere fast gjennom svingene.
Stor bensintank
Girkassa er femtrinns automat med overdrive, du har progressiv servo, tractionkontroll, stabilitetskontroll , firehjulstrekk med differensialsperre og en bensintank som rommer 83 liter. Det er praktisk med stor tank, helt til du må fylle…
Honda Ridgeline er mer kompakt en sine konkurrenter. Produsenten har tenkt mer på praktiske løsninger fremfor volum. Ta for eksempel lasteplanet: Heldekket med robust plast, og stort nok til å frakte en diger ATV. Lemmen kan enten legges ned som en forlengelse av planet, eller slides ut på siden for å komme til bagasjerommet. Genialt! Låsbart og vanntett er det også.
Som personbil har baksetet samme vippefunksjon som du finner i Honda Jazz. I varebilutgave har du ytterligere plass til verktøy, sykkel eller en liten ponni.
Pent ineriørdesign
Interiøret er helt klart tøffest i pick-up klassen. Endelig slipper du ”hjelpemiddelsentralbryterne”. Her går designet mot personbil, og Honda Element er nærmeste slektning. Du finner koppholdere , oppbevaringsrom og strømuttak over alt, samt at bilen er lastet med all tenkelig komfort.
Midtkonsollen er den største og dypeste jeg noen gang har sett, og den har 4 etasjer!
En Honda Ridgeline er som skapt for norske veier og føreforhold, og du behøver slett ikke være noe Amcar-fan for å like denne bilen. Se på den som en barsk storebror til Honda CRV .
Du får den både som to-, tre- og fem-seter, med priser fra 369.000,- til 623.000,- alt utstyr inkludert.
Honda Ridgeline er nok et bevis på japanernes grundighet. De lager ikke bare en konkurrent til eksisterende modeller, de redefinerer hele bilklassen. Det blir spennende å se hva slags skyts amerikanerne skal bruke for å stoppe japanern