Familien Krogh har et nært forhold til «Reisen til julestjernen». Hanne Krogh spilte hovedrollen i stykket som ble filmatisert og går på TV hver julaften. Når stykket settes opp på Folketeateret i Oslo neste høst,er det datteren Amalie som skal spille hovedrollen.
– Hun har en måte å spille på som er veldig varm og nær, du oppfatter at her er det en veldig snill person, sier Atle Halstensen i Scenekvelder, som setter opp stykket.
Han legger til at det er viktig for dem å ha en person som fremstår troverdig i Sonja-rollen.
På audition med falskt navn
Amalie selv sier hun har gjort alt hun kunne for å unngå å få roller i kraft av sin kjente mor.
– Jeg dro på audition alene da jeg var elleve, tok trikken og stilte på audition under falskt navn. Mamma fikk ikke følge meg.
Hun understreker hvor glad hun er i moren og hvor stolt hun er av henne, men sier det er viktig for henne å bli anerkjent i kraft av egne prestasjoner.
– Jeg er kanskje en litt trassig fireåring som har behov for å vise at jeg klarer selv. Så jeg dro til utlandet og tok teaterskole der, kanskje mest for å bevise at jeg er god nok blant folk som ikke vet hvem Hanne Krogh er.
Visste ikke at mamma var Sonja
Jul i Amalie Krogs familie var ikke jul helt som i andre familier. Foreldrene hennes var alltid bortreist på juleturné når julen nærmet seg. Alle juleforberedelser måtte gjøres på selve julaften; gavekjøp, vasking og matlaging. Og mens foreldrene var opptatt med dette, satt Amalie og så på Sonja i «Reisen til julestjernen» helt alene.
– Jeg syns Sonja var dødskul. Hun torde å gjøre de tingene som ingen andre torde, og hun gjorde det bare for å være snill.
Først da Amalie var åtte år oppdaget hun morens navn på rulletekstene til filmen og skjønte at det var hun som spilte Sonja. Ingen hadde fortalt henne om det, og foreldrene syns det var litt søtt at hun ikke hadde skjønt det før.
Godhet, ikke svakhet
Når hun nå skal spille rollen selv, har hun ikke fått noen råd fra moren om hvordan rollen bør spilles. Men hun sier at moren har vist henne noe av det som gjør Sonja sterk. Og det er noe hun kan bruke i Sonja-rollen.
For teaterstykker handler gjerne om et menneske det er noe galt med, en som har en skavank. I teaterbransjen har Amalie lært at det er akkurat det som gjør rollen spennende. Og siden Sonjas spesielle egenskap er at hun er god, kunne det gjort rollen vanskelig å spille.
– Mamma har lært meg hvordan man er snill og sterk på samme tid. Å være god mot andre er ikke å være dumsnill eller veik. Det er å bruke godhet som en kraft.