– Moods of Norway har gått fra å være en baby til å bli en tenåring. Vi trodde vi skulle få en snill konfirmant, det viser seg at vi har fått en opprørsk rebell med voksesmerter, sier Moods of Norway-gründer Simen Staalnacke til DN.
Det strynbaserte klesmerket begynte å tilby ansatte sluttpakker i juni, men de ville ikke si hvor mange som måtte gå.
Til Dagens Næringsliv forteller selskapet at 20 årsverk skal bort og at butikken i New York på 400 kvadratmeter skal stenges.
Totalt skal Moods of Norway kutte 35 til 40 millioner det neste året. Selskapet har 431 ansatte.
- Les også: Moods of Norway toner ned traktoren
Konsernsjefen går
Moods of Norway har siden starten i 2003 sjarmert norske kleskjøpere med sin utradisjonelle innfallsvinkel til mote.
Med fargerike klær preget av kraftige mønstre og vaffel- og traktorsymboler og med den rutete dressen som signalplagg, har de etablert seg med en tydelig tilstedeværelse i det norske motebildet, og selskapet har gått godt.
I 2009 åpnet de sin første butikk i USA, og i høst planla selskapet å satse i Europa. Nå er den storstilte satsingen i utlandet lagt på is, og selskapets amerikanske toppsjef George Santacroce går av etter fire år i sjefsstolen.
– Lett å være etterpåklok
Moods of Norway har vært kjent for å slå på stortromma med sine gigantiske motefester. Til 10-årsjubileet i 2013 booket de hele Oslo Spektrum, og lagde fest med artister og 8000 skuelystne. Nyåpningen av en 400 kvadratmeters butikk i New York ble feiret med en stor parykkfest under New York Fashion Week i 2012.
– Det er lett å være etterpåklok. Moods har hatt fantastiske resultater i mange år, og bedriften har gått med solide overskudd. Da vi besluttet å åpne butikk i New York burde vi kanskje valgt et lokale som var på 100 kvadratmeter og ikke 400 kvadratmeter, sier Moods-gründer Jan Egil Flo til Dagens Næringsliv.
Nå skal selskapet konsentrere om å drive egne butikker, og kommer til å kutte mesteparten av distribusjonen utenfor sin egen butikkdrift i 2016.