NRK Meny
Normal

Alvorlige kutt for Moods of Norway

Det norske klesmerket stenger prestisjebutikk, kutter millioner og sier opp ansatte som følge av dårlig økonomi.

Moods of Norway-gründerne Peder Børresen (t.v.) og Simen Staalnacke under visningen Moods of Norway

Moods of Norway-gründerne Peder Børresen (t.v.) og Simen Staalnacke setter på bremsene i selskapet. Det kuttes og internasjonale vekstplaner settes på vent. Her er de under en tidligere motevisning.

Foto: Braastad, Audun / NTB scanpix

Lansering av OL-kolleksjonen

Moods of Norway var ett av selskapene som sto bak de norske OL-draktene som utøverne brukte under vinter-OL i Sotsji tidligere i år.

Foto: Sverre Norberg-Schulz Hagen / NRK

– Moods of Norway har gått fra å være en baby til å bli en tenåring. Vi trodde vi skulle få en snill konfirmant, det viser seg at vi har fått en opprørsk rebell med voksesmerter, sier Moods of Norway-gründer Simen Staalnacke til DN.

Det strynbaserte klesmerket begynte å tilby ansatte sluttpakker i juni, men de ville ikke si hvor mange som måtte gå.

Til Dagens Næringsliv forteller selskapet at 20 årsverk skal bort og at butikken i New York på 400 kvadratmeter skal stenges.

Totalt skal Moods of Norway kutte 35 til 40 millioner det neste året. Selskapet har 431 ansatte.

Konsernsjefen går

traktor

Den rosa traktoren er blitt et kjent varemerke, både i Norge og i utlandet.

Foto: Nina Kristiin Vraa / NRK

Moods of Norway har siden starten i 2003 sjarmert norske kleskjøpere med sin utradisjonelle innfallsvinkel til mote.

Med fargerike klær preget av kraftige mønstre og vaffel- og traktorsymboler og med den rutete dressen som signalplagg, har de etablert seg med en tydelig tilstedeværelse i det norske motebildet, og selskapet har gått godt.

I 2009 åpnet de sin første butikk i USA, og i høst planla selskapet å satse i Europa. Nå er den storstilte satsingen i utlandet lagt på is, og selskapets amerikanske toppsjef George Santacroce går av etter fire år i sjefsstolen.

– Lett å være etterpåklok

Moods of Norway har vært kjent for å slå på stortromma med sine gigantiske motefester. Til 10-årsjubileet i 2013 booket de hele Oslo Spektrum, og lagde fest med artister og 8000 skuelystne. Nyåpningen av en 400 kvadratmeters butikk i New York ble feiret med en stor parykkfest under New York Fashion Week i 2012.

– Det er lett å være etterpåklok. Moods har hatt fantastiske resultater i mange år, og bedriften har gått med solide overskudd. Da vi besluttet å åpne butikk i New York burde vi kanskje valgt et lokale som var på 100 kvadratmeter og ikke 400 kvadratmeter, sier Moods-gründer Jan Egil Flo til Dagens Næringsliv.

Nå skal selskapet konsentrere om å drive egne butikker, og kommer til å kutte mesteparten av distribusjonen utenfor sin egen butikkdrift i 2016.