På selveste nasjonaldagen får noen av de heldige som har forhåndsbestilt spillet, tilgang til det middelalderske blodbadet som venter i Age of Conan. Alle andre må vente til fredag 23. mai.
Etter alt å dømme er dataspillet det dyreste norske kulturproduktet noensinne med prislappen på 200 millioner kroner. Av kommersielle kulturprodukter troner spillet suverent på topp foran den største norske filmproduksjonen "Slipp Jimmy fri, som kostet om lag 100 millioner.
Det er et norsk produkt som henvender seg internasjonalt. Funcoms virtuelle Conan-verden tar utgangspunkt i det samme universet forfatter Robert E. Howard skildret på 1930-tallet. Sex og vold er dermed sentrale elementer i spillet.
At det er nordmenn som står bak Age of Conan kommer også frem om man biter merke i detaljene; Karakterene i spillet kan danse hallingdans, landskapet er inspirert av Lofoten og Hardangervidda og Helene Bøksle er med på spillets lydspor.
Nå begynner alvoret
Med tidenes dyreste regning på et norsk spill slo Funcom på stortromma med en storstilt spillansering på Holmenkollen nylig; Gratis mat og drikke, stort fyrverkeri, utenlandske journalister som fikk kostnadene dekket og gratiskonsert med Turboneger. En lansering flere norske og utenlandske spilljournalister ikke hadde sett maken til i følge ordet på gata, og regningen etter festen var nok like spektakulær.
Fem år har produksjonen og planleggingen av spillet tatt. Men det er ingen grunn til å senke skuldrene selv om spillet nå lanseres.
- I juni vil jeg nok kunne slappe mer av, sier produsent Gaute Godager. Nå må Godager og hans kolleger i Funcom begynne den store jobben med å justere og balansere spillet etter spillernes ønsker.