Hopp til innhold

Ålesund kirke

Noe av det beste som kom ut av den katastrofale Ålesundsbrannen 23. januar i 1904, var byens nye kirke. Den har et jugendinteriør det ikke finnes maken til i landet.

Koret i Ålesund kirke.
Foto: Nina Skurtveit / NRK

Sverre Knudsen vant arkitektkonkurransen som ble utlyst allerede noen måneder etter brannen, og Martin Enevold Thømt ble ansvarlig for utsmykningen av den nye kirken som sto ferdig i 1909. Her finner vi en sjelden varme og frodighet i form og farger.

Ålesund kirke, sett fra nord-øst.

Ålesund kirke, sett fra nord-øst.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Middelalderske forbilder

Eksteriøret er mer nyromansk enn jugend. Asymmetrisk form med middelalderske forbilder. Det vil si at dører og vinduer ble plassert der det var behov for dem - og ikke for symmetriens skyld. Dessuten ble kirken snudd i forhold til den gamle kirken. Øststiden ble derfor inngangsparti med koret plassert i vest.

Kor og korbue sett fra galleriet.

Kor og korbue sett fra galleriet.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Kor og korbue

I Kunstreisen går vi igjennom billedprogrammet i utsmykningen av både korbuen, koret og de fleste av kirkens glassmalerier. Det er interessant å se den nøye gjennomtenkte oppbyggingen av innholdet. Fra korbuens symmetriske innhold som leses nedenfra, og der høyre og venstre side står i sammenheng med hverandre: Dåp - Nattverd, Bønn – Takksigelse, Kamp – Seier, Død – Liv osv. Og til koret der Getsemanetemaet i det litt eldre alteret sees sammen med Kristus på korset i glassmaleriet og det himmelske med duen øverst.

Glassmaleriet over lignelsen om de ti jomfruene.

Glassmaleriet over lignelsen om de ti jomfruene.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Glassmaleriene

Det tematiske innholdet for tre av glassmaleriene i kirkeskipet har også en enhetlig overbygning i tre lignelser om det å være beredt og oppmerksom på sin neste. Mens vinduene til venstre har med sjøen å gjøre. De tre glassmaleriene over orgelgalleriet spanderte keiser Wilhelm II. Derfor ble midtvinduets Hellig-Olav flankert av den tyske riksørnen og Ålesunds byvåpen.

Det tyske våpenskjold i glassmaleriet.

Det tyske våpenskjold i glassmaleriet.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober