Sverre Knudsen vant arkitektkonkurransen som ble utlyst allerede noen måneder etter brannen, og Martin Enevold Thømt ble ansvarlig for utsmykningen av den nye kirken som sto ferdig i 1909. Her finner vi en sjelden varme og frodighet i form og farger.
Middelalderske forbilder
Eksteriøret er mer nyromansk enn jugend. Asymmetrisk form med middelalderske forbilder. Det vil si at dører og vinduer ble plassert der det var behov for dem - og ikke for symmetriens skyld. Dessuten ble kirken snudd i forhold til den gamle kirken. Øststiden ble derfor inngangsparti med koret plassert i vest.
Kor og korbue
I Kunstreisen går vi igjennom billedprogrammet i utsmykningen av både korbuen, koret og de fleste av kirkens glassmalerier. Det er interessant å se den nøye gjennomtenkte oppbyggingen av innholdet. Fra korbuens symmetriske innhold som leses nedenfra, og der høyre og venstre side står i sammenheng med hverandre: Dåp - Nattverd, Bønn – Takksigelse, Kamp – Seier, Død – Liv osv. Og til koret der Getsemanetemaet i det litt eldre alteret sees sammen med Kristus på korset i glassmaleriet og det himmelske med duen øverst.
Glassmaleriene
Det tematiske innholdet for tre av glassmaleriene i kirkeskipet har også en enhetlig overbygning i tre lignelser om det å være beredt og oppmerksom på sin neste. Mens vinduene til venstre har med sjøen å gjøre. De tre glassmaleriene over orgelgalleriet spanderte keiser Wilhelm II. Derfor ble midtvinduets Hellig-Olav flankert av den tyske riksørnen og Ålesunds byvåpen.