NRK Meny
Normal

Advarer mot ny norsk stuntskole

Til høsten starter Norges første stuntutdanning godkjent av staten. Men flere i stuntmiljøet og Norsk Filmforbund mener faglig ansvarlig har så lite erfaring at de er bekymret for sikkerheten til elevene.

Kabashi som brenner

HØY RISIKO: Stuntfaget kan være forbundet med risiko. Her er bilde av John Smith Kabashi som brenner på armen.

– Det er helt klart en fare for at noen kan bli skadet, sier Kristoffer Jørgensen.

Han har jobbet med stuntarbeid innenfor film og teater i over 20 år og leder firmaet Arctic Action.

Nå sitter han, lederen av Norsk Filmforbund og fire andre personer med et alvorlig ansiktsuttrykk i et møterom på Filmens Hus i Oslo.

Jørgensen og hans fire kollegaer arbeider til daglig med å kaste seg ut fra biler i høy hastighet, hoppe fra høye bygninger eller øve inn slåsskamper som skal se farlige ut.

Men nå er selv de tøffeste i norsk filmindustri bekymret.

– Jeg forstår ikke på hvilket grunnlag denne skolen har blitt statlig godkjent, sier Jørgensen.

Norges første godkjente stuntskole

«Velkommen til International Stunt Academy -​ Fagskoleutdanning for deg som vil bli Stunt-skuespiller», står det på hjemmesiden til det som sies å være verdens første offentlig godkjente stuntskuespillerutdanning.

Hvis du vil lære deg å gjøre halsbrekkende stunts på skolen kan dette ettårige studiet i Tvedestrand lære deg dette.

I tillegg får du seksti studiepoeng og penger fra Lånekassen, i form av stipend og lån.

Norske skattepenger finansierer altså deler av utdanningen for fremtidige våghalser fordi skolen er godkjent av NOKUT, organet som godkjenner utdanninger i Norge.

Mener fagansvarlig ikke har kompetanse

Grunnen til at fagmiljøet er kritisk til skolen skyldes personen som er ansvarlig for stuntfaget ved skolen, John Smith Kabashi.

john smith kabashi

FAGANSVARLIG: John Smith Kabashi er ansvarlig for stuntfaget ved International Stunt Academy.

Foto: ISA arkiv (bruken av bildet er godkjent av John Smith Kabashi)

Jørgensen og hans allierte mener Kabashi ikke har god nok kompetanse og at det ikke finnes dokumentasjon på at Kabashi har nok relevant arbeidserfaring innenfor fagfeltet stunt.

– Noen kan bli skadet under utdannelsen eller etter endt utdannelse på grunn av vranglære, sier Jørgensen og understreker hvor viktig sikkerheten er når du driver med stunt.

– Vi kan ikke se at Kabashi har jobbet med stunt i en eneste spillefilm. Da er det grunn til å være bekymret, legger han til.

Tidligere elever nektet å betale skolepenger

John Smith Kabashi har vært en synlig aktør i media flere ganger når stuntfaget omtales i Norge. Han begynte på stuntskole i Sverige, men fullførte ikke. Senere flyttet han til Moss og startet privat stuntskole der.

Driften av privatskolen gikk ikke helt som planlagt.

To av de tre elevene som gikk første kullet på skolen i 2014 valgte etter endt skoleår å skaffe seg advokat fordi de nektet å betale deler av skolepengene.

– Vi fikk nesten ikke noe av det vi var blitt lovet. Kun litt over to måneder av skoleåret var organisert opplegg. Resten av tiden drev vi med egentrening uten noen lærere eller instruktører, forteller en av elevene som gikk ved skolen.

Begge elevene som nektet å betale deler av skolepengene ønsker å være anonyme av hensyn til fremtidig karriere.

Saken endte med at begge elevene slapp å betale 60.000 kroner av de 150.000 kronene skoleåret kostet.

Bil i fart

FARLIG JOBB: John Smith Kabashi hopper ut av en bil i fart. Ifølge ham selv i 45 km/t.

Foto: ISA arkiv (bruken av bildet er godkjent av John Smith Kabashi)

Innrømmer svikt

Vi møter Kabashi i Tvedestrand der han snart starter «International Stunt Academy».

Han sitter i det som ligner en dansesal der noe av undervisningen skal foregå.

Ifølge ham skyldes det svekkede undervisningsopplegget i 2014 at det ble vesentlig færre elever ved skolen enn det han hadde planlagt og budsjettert med.

Han innrømmer at det ble mye egentrening og at det ikke var en ideell situasjon for noen.

– Jeg gav elevene et valg ved starten av skoleåret om å gjennomføre så godt de klarte eller at de kunne utsette oppstart til et senere tidspunkt, sier han.

Begge elevene sier til NRK at de aldri fikk et slikt valg.

Avviser all kritikk

Kabashi avviser all kritikk om den nye skolen. Han forteller at sikkerheten vil være en viktig del av det planlagte opplegget.

– Vi vil være med på å heve sikkerheten og kvaliteten i faget. Ikke motsatt, sier han.

Han mener det er trist at stuntmiljøet i Norge ikke kan enes om en slik utdanning.

– Jeg har tatt kontakt med flere av dem for å få til et samarbeid i forbindelse med skolen, men de har ikke ønsket det.

– Hva slags arbeidserfaring har du innenfor stuntfaget?

– Jeg har nok mindre arbeidserfaring enn kritikerne fordi de har vært lengre i miljøet. Men jeg har jobbet mye med blant annet reklamefilm og undervisning. Som pedagogisk leder ved skolen er min oppgave først og fremst å sette sammen en gruppe med mennesker som har høy kompetanse, svarer Kabashi.

I et skriftlig svar til kritikerne lister han opp flere internasjonale instruktører som skal undervise ved skolen.

Kabashi sier til NRK at det til skolen kommer gjestelærere som har jobbet med storfilmer som «Avatar», «Mad Max» og «Fantastic Four».

– Naturlig med skepsis

Helén Sophie Haugen er seksjonsleder i NOKUT som har godkjent den nye utdannelsen.

Denne gangen har Kabashi fått med seg to andre personer til å drive skolen. Men han er selv ansvarlig for stuntfaget.

Haugen sier til NRK at de er sikre på at dette er en god utdanning.

Helén Sophie Haugen, Nokut

GODKJENNER UTDANNELSER: Helén Sophie Haugen er seksjonsleder i NOKUT som har godkjent utdannelsen i Tvedestrand.

Foto: Privat

– Vi tenker at det er naturlig med skepsis i det etablerte miljøet når en ny aktør etablerer seg i markedet, sier Haugen.

Hun forteller at de alltid sjekker grundig hva utdanningstilbudet innebærer. Og benytter seg av sakkyndige for å vurdere den faglige tyngden.

– Kjenner dere til at det har vært en uenighet om undervisningsopplegget da fagansvarlig drev privatskole tidligere?

– NOKUT forholder seg ikke til tidligere forhold. Vi ser på hva som foreligger nå.

– Skyldes misunnelse

Vi har bedt Kabashi om å sende dokumentasjon og bevis på alt han har gjort av jobber innen stuntfaget.

Han sender en bekreftelse på at han har drevet med stunt i en episode av den norske tv-serien «Aber Bergen». Han sender også et bilde fra da han var involvert i stuntarbeidet til den amerikanske filmen «Rumble».

kabashi

Kabashi sender oss dette bildet og skriver: «Her er jeg med Eddie Fernandez, Marco Morales, Felipe Ontoveros og Jesus Trujillo hos Andersson Silvia’s egen gym i LA å koreograferer fight scenen som Eddie Fernandez gjorde med Gary Daniels i filmen Rumble».

Foto: John Smith Kabashi har godkjent bruk av bildet

På Kabashi sin egen profil på filmnettstedet IMDB, hvor man selv skriver ned sin arbeidserfaring, står det også at han har vært stuntkoordinator i tv-serien «Lilyhammer».

Han står også oppført med diverse mindre stuntjobber i norske kortfilmer og reklamefilmer.

– Hvorfor tror du at folk fra fagmiljøet og Norsk Filmforbund engasjerer seg i dette?

Det virker det som de er redd for konkurranse fra et annet miljø. Det ligger nok en slags misunnelse og en jantelov i bunn her.

Ikke misunnelig

Kristoffer Jørgensen bekrefter at Kabashi tok kontakt med flere av dem og ønsket et samarbeid i forbindelse med skolen. Men at de ikke ønsket et samarbeid fordi de mener Kabashis faglige kompetanse ikke er god nok.

– Er dere misunnelig på ham?

– Nei, vi er ikke misunnelig. Jeg skjønner ikke hva det er å være misunnelig på. Vi ønsker ikke å være en del av denne skolen, svarer Jørgensen.

Kulturstrøm

  • Westworld podcast episode 9

    I ukas Westworld-episode «Vanishing Point» merker vi at det blåser opp til en blodig finale-episode! Tidslinjene møtes, planer avsløres og familieforbindelsene settes virkelig på prøve. Hør Filmpolitiets podcast her.

    Laster Instagram-innhold
  • Filmanmeldelse: «Ulvehunden» (4)

    Historien har noen kjappe overganger og enkle løsninger, men Ulvehunden er likevel en flott tegnefilm med høydramatiske topper og en interessant tematikk rundt ville dyrs tøffe møter med menneskers såkalte sivilisasjon, sier Filmpolitiets anmelder Birgir Vestmo. Les hele anmeldelsen her.

    Ulvehunden
    Foto: Selmer Media / Selmer Media
  • – Kulturpolitikken må styrke folk

    – Politikken bør fremme den demokratiske samtalen ved å styrke evne og vilje hos befolkningen til å finne og fortolke informasjon og forstå ytringer, slår en studie av kulturens rolle i Norge fast. Studien er gjort for Kulturdepartementet, og skal gi innspill til mulige endringer i kulturpolitikken.Det vises til flere trender som man venter kommer til å påvirke hvordan kulturen påvirker samfunnet i årene som kommer. Les hele rapporten her.