NRK Meny
Normal

Advarer mot billettselskap

Anna og Solveig kjøpte dyre konsertbilletter via internett og endte opp med noe helt annet enn de hadde betalt for. – Ikke kjøp billetter på disse nettsidene, advarer Forbrukerombudet.

One Direction

Bandet One Direction. To norske jenter betalte 3000 kroner hver for billetter til en konsert med bandet i Manchester fredag. Billettene de fikk tilsendt var alt annet enn de hadde blitt lovet. Forbrukerombudet advarer mot viagogo.

Foto: Evan Agostini / Ap

Jenteturen til Manchester for å oppleve drømmekonserten ble ikke helt som planlagt for Anna Skott (17) og Solveig Rinde (16).

I mars i fjor kjøpte ungjentene billetter til det som skulle være den helt store konsertopplevelsen med gruppa «One Direction» i Manchester fredag kveld. Foreldrene var involvert, og nettsiden som solgte billettene ble kontrollert til å holde 100 prosent mål. Trodde de.

Anna Skott og Solveig Rinde

Anna Skott og Solveig Rinde er skuffa.

Foto: privat

– Først forhørte vi oss med andre som hadde brukt selskapet, og som var fornøyde. Vi betalte 3000 kroner hver og trodde vi skulle få plasser langt fremme. Vi ba så om å få sendt billettene til hotellet i Manchester, forteller Anna Skott.

Utstedt i annet navn

Hun, hennes mor og venninnen befinner seg nå på et hotell i Manchester i påvente av den store konsertopplevelsen fredag kveld. Billettene kom som avtalt til hotellet i en forseglet konvolutt i går, men jentene fikk seg en stor overraskelse da de åpnet konvolutten.

– Billettene var utstedt i andre navn enn våre. I tillegg var plassene langt dårligere, og dessuten sto det at man måtte være under 14 år og ifølge med en voksen for å kunne bruke dem. Min mor har ikke billett til konserten, nå vet vi ikke om vi kommer inn i det hele tatt, fortvilte de to jentene da NRK.no snakket med dem fredag formiddag.

Billett til One Direction

Billettene jentene fikk tilsendt var ikke det de trodde de

Foto: privat

På Viagogos nettsider kaller de seg verdens ledende billettselskap. Det er lite som tyder på at det er svartebørshandel de driver med. De skriver at de hjelper til med å finne utmerkede billetter til, eksempelvis Champions League eller Madonnas siste turné. De garanterer også at de vil få dem i tide før konserten.

Forbrukerombudet advarer

I Norge har vi et forbud mot å markedsføre arrangementer på svartebørs når det gjelder tilstelninger innenlands. Foregår arrangementet utenfor Norge er det lite som kan gjøres.

– Dette selskapet er vi godt kjent med, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukerombudet. De har hatt store problemer med svartebørshandlere tidligere.

Det er slått fast gjennom markedsføringsloven at om et selskap driver med svartebørshandel så skal både originalpris og den prisen du må betale om du handler med dem opplyses om på nettsidene deres.

– Dette er et krav både vi og andre tilsynsmyndigheter i Europa stiller, men som Viagogo nekter å rette seg etter.

– Nekter å følge norsk lov

Forbrukerombudet har vært i kontakt med tilsynsmyndigheter i Storbritannia, hvor selskapet inntil nylig var registrert.

– Det har nettopp relokalisert seg til Sveits for å unndra seg tilsynsmyndigheter i Storbritannia. De nekter å følge både norsk lov og EU-reglement. Vi må se på hva vi skal gjøre med dette, det finnes tilsynsmyndigheter også i Sveits, sier han.

Jentene i Manchester ante ikke at de handlet på svartebørsen da de kjøpte billettene til favorittgruppa si. De sier at de fulgte en lenke som lå på den offisielle siden til bandet og derfor trodde det var et lovlig selskap.

– Har hatt mange problemer

Frode Elton Haug

Frode Elton Haug

Foto: Forbrukerombudet

Haug er enig i at profileringen på Viagogos sider bevisst er lagt opp til at varselbjellene ikke skal ringe hos folk.

– Vi har hatt mange problemer med Viagogo, har vært i direkte dialog med, vært i kontakt med myndigheter i Storbritannia uten å få has på dem.

– For øvrig advarer vi alle mot å kjøpe billetter på svartebørs, sier Haug og legger til:

– Det som er viktig i mellomtiden er å advare mot å bruke denne nettsiden. Situasjonen til disse jentene må dessverre bli en slik advarsel.

Ingen enestående situasjon

Forbrukerrådet er ikke overrasket over situasjonen som har oppstått.

– Det er en kjempelei situasjon de har kommet opp i og den er dessverre ikke enestående, sier fungerende kommunikasjonssjef Ann Hege Skogly til NRK.no.

– I dag kan vi gå ut på nettet og handle det vi har lyst på, og når vi gjør det er vi inne i et globalt kjøpesenter. Det betyr at vi ikke har med oss de rettighetene som vi er vant til å ha når vi handler i Storgata hjemme.

Tilbyr nye billetter

Etter at NRK.no har vært i kontakt med Viagogo, tilbyr selskapet seg nå å rette opp i feilen.

– Vi har nå vært i kontakt med de to kundene for å få klarhet i situasjonen. Vi har beklaget at billettene de mottok var i feil område, og som vi gjør det klart i vår garanti, vil vi nå tilby dem full refusjon. Som et uttrykk for velvilje har vi også gitt dem gratis billetter til de setene de egentlig skulle ha, opplyser Ed Parkinson, markedssjef hos Viagogo via epost til NRK.no.

– Viagogo er en trygg internettleverandør der kunder kan kjøpe og selge billetter til sports- og underholdningsarrangementer. Viagogo kjøper ikke billetter. Billettene på nettsiden vår er lagt der av selgere som også bestemmer prisen, forklarer Parkinson.

Dermed ender Manchester-eventyret godt for Anna og Solveig.

– Vær ekstra skeptisk utenfor Norge

Anne Hege Skogly

Ann Hege Skoglyl

Foto: cf@kolonihaven.no - CF- Wesenb

Handler du i en norsk nettbutikk er du beskyttet av et reglement, det samme gjelder i EU og EØS-området. Her har du gode forbrukerrettigheter og gode ordninger for å klage om det skulle oppstå en feil.

– Men når du handler i et annet land har du ikke med deg disse rettighetene. Da oppfordrer vi til å være ekstra skeptisk før du gjennomfører et kjøp. Du kan for eksempel be om kontaktinformasjon. En ærlig selger er raus med dette, forklarer Ann Hege Skogly.

Forbrukerrådet kommer med tre viktige huskeregler i forkant av en netthandel utenfor EØS/EU-området:

Dette må du se etter ved netthandel utenfor EU/EØS:

  1. Kontaktinformasjon: Navn, post- og besøksadresse, telefon og organisasjonsnummer. Jo mer jo bedre. En ærlig selger vil bli funnet.
  2. Sikker betalingsløsning.
  3. Vilkårene, hvilken avtaler du gjør når du inngår handelen.