Ulrik Imtiaz Rolfsen har regi på serien og har tidligere laget actionfilmen «Izzat» og «Den siste revejakta» som er bygget på Ingvar Ambjørnsens bok. Halvt-pakistanske Rolfsen tok utgangspunkt i sitt eget miljø da han skrev manuset til «Taxi».
– Jeg kjenner jo Taxi-miljøet i Oslo relativt godt og har både slektninger og venner som jobber i næringen. Det skjedde mye dramatisk i denne bransjen for syv års tid siden, og det slo meg at dette kunne egne seg bra som et filmmanus, forteller Imitaz Rolfsen til NRK.no.
Skrev om manuset
Regissøren har gitt hovedrollen til Adil Khan som flest kanskje husker fra «Dansefeber». Imtiaz Rolfsen forteller at manuset ble endret etter at Adil fikk rollen.
– Det var mange gode grunner til at vi valgte Adil, men det telte jo ikke negativt at han har svært god fysikk. Han er en atletisk kar som gjerne gjør sine egne stunts, så det passer bra med tanke på alle actionscenene. Jeg skrev faktisk om deler av manuset til å inneholde mer action etter at Adil fikk rollen, så tempoet er dratt opp en del fra hvordan det så ut i utgangspunktet.
Les:
Viser press og kulturkræsj
Regissøren presiseres at serien ikke er noen orgie i action og bilkræsj, men at det er minst like viktig å få få vist kulturkræsjet som kan oppstå når pakistansk tradisjon møter norsk kultur.
– Hovedpersonen Javar lever et dobbeltliv og det er lagt mye energi på å få vist hvordan det kan være å håndtere press fra det slekt og venner samtidig som man skal fungere som en gjennomsnittelig nordmann, sier Imitaz Rolfsen som tror mange kommer til å kjenne seg igjen i konfliktene i serien.
– En viktig del av serien er å få vist de delte livene som folk fra andre kulturer blir nødt til å leve. Når man må ta hensyn til både familien og krav fra det norske samfunnet, oppstår det konflikter. Jeg tror vi kommer til å vise dette på en veldig god måte og håper at folk kan få en ny forståelse av hvor tøff en slik situasjon kan være.
Faren likte ikke dansingen
Hovedrolleinnehaver Adil Khan kjenner seg igjen i hvordan presset hjemmefra kan være utfordrende å håndtere.
– Selv om jeg har hatt ganske liberale foreldre, kjenner jeg meg igjen situasjonen til rollefiguren jeg spiller i «Taxi». Faren min var ikke spesielt begeistret for at jeg drev med dans, så det var veldig slitsomt å måtte skjule en så viktig del av meg selv for familien, forteller Kahn som mener han allikevel har hatt det enkelt sammenlignet med mange andre.
– Jeg ble ganske sliten av det, så det var en befrielse når vi ble ferdig med det. Nå skal det jo sies av Javar, som jeg spiller i Taxi, har et mye vanskeligere liv enn jeg, men jeg tror mange kan kjenne seg igjen hvor tøff en slik situasjon kan være.