NRK Meny
Normal

«Stjernekamp» valset over «Skal vi danse»

Rekordmange så lørdagens Stjernekamp-finale mellom Rita Eriksen og Tuva Syvertsen.

Rita Eriksen

Rita Eriksen vant Stjernekamp lørdag kveld og ga programmet ny seerrekord.

Foto: Julia Naglestad / NRK

Seertallene til NRK-programmet «Stjernekamp» har steget jevnt utover høsten, og toppet formkurven under helgens finale.

725.000 seere fikk med seg at Rita Eriksen gikk av med seieren. Det ga NRK en markedsandel på 42,2 prosent.

«Stjernekamps» argeste konkurrent, TV2s «Skal vi danse», hadde 655 000 seere på lørdag og 39.3 prosent av seerne.

Bedre kjent, mer populært

– «Stjernekamp» startet med 400.000 seere og en markedsandel på 30 prosent. Derfra har det vært en kontinuerlig vekst, og programmet endte opp med over 700.000 seere. Det er ganske voldsomt, sier Kristian Tolonen, analysesjef i NRK.
Han mener økningen ikke bare kan forklares med at flere holder sofaen når vinteren kommer.

– En ting er at flere ser på TV utover vinteren, men vi ser samtidig at markedsandelen har økt fra 30 til over 40 prosent. Det er en stor økning. «Stjernekamp» har blitt mer populært etter hvert som konseptet har blitt mer kjent, sier Tolonen.

Valkyrien Allstars i Stjernekamp

Tuva Syvertsen imponerte i flere sjangre gjennom ti uker, og fikk til slutt en andreplass i «Stjernekamp». I lørdagens finale fikk hun med seg sitt i Valkyrien Allstars for å framføre deres ferske singel.

Foto: Julia Naglestad / NRK

Vokst

Da programmet startet med ti deltagere i september, så 409 000 den første episoden.

– Stjernekamp startet litt lavt for et lørdagsprogram på NRK å være. Det er morsomt at de likevel endte opp med høye seertall. Programmet konkurrerer også med et av TV2s sterkeste TV-program. Disse tallene betyr at Stjernekamp i hvert fall er like populær som Skal vi danse, sier Tolonen.

Se den spannende Stjernekamp-finalen om igjen her

– Norges svar på Idol-Simon

Pål Kruke Kristiansen og Vibeke Sørli

Vibeke Sørlie (her sammen med Pål Kruke Kristiansen fra Monster) er hjernen bak Stjernekamp.

Foto: NRK

Gitte Calmeyer, som har kjøpt inn programmet til NRK fra produksjonsselskapet Monster, er veldig lettet over snuoperasjonen med hensyn til seertall.

– Det kan ikke beskrives hvor deilig dette er, sier hun.

– I og med at dette er et norskprodusert program, har vi for eksempel ikke hatt noen seertall å sammenligne med, så dette er en stor seier for kreativitieten i Norge, sier Calmeyer.

Hun framhever Vibeke Sørlie, som kom med ideen, og at de har hatt mot til å satse på nye ting framfor innkjøpte program fra utlandet

– Hun er er jo norges svar på Simon Fuller (skaperen av Idol, journ.anm.) og Simon Cowell (skaperen av X-faktor, journ.anm.), og det må vi være stolte av.

Kommer det en ny sesong med Stjernekamp?

– Personlig håper jeg det. Tallenes tale gjør det liv laga, men det er mange faktorer som spiller inn før en avgjørelse vil bli tatt. Så dette er noe vi skal sette oss ned og se på nå, avslutter hun.