Hopp til innhold

«Snømannen»-produsentene vil bruke 180 millioner kroner i Norge

Hollywood-produksjonen kan dermed stikke av med hele summen satt av til filminsentivordningen, som er 45 millioner kroner.

Snømannen

STORPRODUKSJON: Produksjonen av «Snømannen» med Michael Fassbender i hovedrollen, vil legge igjen 180 millioner kroner i Norge, og håper på hele summen i filminsentivordningen.

Foto: Neil Hall/Aschehoug forlag / Reuters

21. januar gikk søknadsfristen ut for å få støtte gjennom filminsentivordningen. To filmer og to TV-serier hadde søkt om støtte; deriblant «Snømannen».

Dokumenter NRK har fått tilgang til viser at «Snømannen» vil legge igjen rundt 180 millioner kroner i Norge, og at de ønsker seg hele filminsentivpotten på 45 millioner.

Aage Aaberge, produsent for filmen «Kon-Tiki», sier det vil være uheldig for Norge som innspillingsland om «Snømannen» stikker av med alt.

Han tror nemlig Hollywood vil se på ordningen som for uforutsigbar.

Aage Aaberge

PRODUSENT: Aage Aaberge var produsent på filmen «Kon-Tiki» og sier det er uheldig for Norge om «Snømannen» får hele summen på 45 millioner.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

– Det kan ende opp med at Hollywood tror det bare er én film i året som får støtte, og det er sånt som sprer seg veldig fort i miljøet. Det vil ikke ha noen bra effekt, sier han.

  • Les også: Dette og dette vet vi om innspillingen av Snømannen.

– Se til Europa

Aaberge sier vår flotte natur og kompetanse ikke gjør opp for et høyt kostnadsnivå.

– Vi burde kopiere filminsentivordningene rundt i Europa, for eksempel den islandske eller Malta som jeg har erfaring fra selv. Der får du en prosentsats ut av den omsetningen du faktisk skaper i landet du filmer i, sier Aaberge.

Den norske ordningen fungerer slik at filmproduksjoner kan få refundert 25 prosent av kostnadene de har i Norge. 45 millioner er akkurat 25 prosent av det «Snømannen» skal bruke.

– La den virke

Kulturminister Linda Cathrine Hofstad Helleland (H)

GLAD: Kulturminister Linda Hofstad Helleland er åpen for innspill men mener vi bør la den nye filminsentivordningen få lov til å virke først.

Foto: Thomas Haugersveen / SMK

Kulturminister Linda Helleland sier hun er veldig glad for at det er mange som søker og at ordningen må få lov til å virke.

– Ordningen var etterlengtet og derfor tar jeg imot innspill til hvordan den kan gjøres bedre. Men nå må den få virke en stund, og så ser vi selvsagt muligheten for å gjøre en veldig god ordning enda bedre.

Sverre Pedersen

– FOR LITE: Leder i Norsk Filmforbund Sverre Pedersen tror vi allerede kan se tegn på at summen i filminsentivordningen er for lav.

Foto: NRK

Leder i Norsk Filmforbund, Sverre Pedersen, sier at bransjen allerede i desember i fjor mente at rammen på 45 millioner var for liten.

– Da filmforliket ble lagt frem i desember så sa alle partiene at om det viste seg at ordningen blir så vellykket at beløpet var for lite, så hadde de en sterk henstilling hvor rammen kunne bli utvidet. Det kan jo se ut som vi allerede er der, sier han.

For om «Snømannen» ikke blir tildelt like mye penger som de kanskje har regnet med, kan det være negativt for Norge.

– «Snømannen»-produksjonen har Universal i ryggen, som har en stor kontaktflate innen produksjonsselskaper vi ønsker oss tilgang til. Det er dårlig om vi gir et signal om at insentivordningen blir lavere enn den fremstår som.

Det er Norsk filminstitutt som skal vurdere hvilke søkere som får midler. Det skal skje i løpet av mars.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober