«Realityrekruttering» på høyskole

Handelshøyskolen BI forsøker å tiltrekke seg flere utenlandske studenter ved å love at én av dem skal få kjendisstatus i Norge. – Vi bruker ikke penger på droner og helikopter, sier rektor ved NHH om stuntet.

BIs reklamekampanje

BI LAGER STUDENTKJENDIS: Hva om et helt land kjente navnet ditt før du noensinne hadde vært der og behandlet deg som en celebritet straks du landet? Uten at du hadde gjort noe for å fortjene det, annet enn å søke et studie der? En av BIs studenter får oppleve dette høsten 2016.

Foto: Skjermdump

Handelshøyskolen BI kjører en reklamekampanje utenom det vanlige når de lover gjøre én av sine kommende studenter berømte.

– Vi ville gjøre noe som fikk folk der ute til å få øynene opp for oss, sier markedssjef ved BI, Arne Wellberg.

Lover kjendisstatus

Og det har de klart. På én uke har over 700.000 sett høyskolens Youtube-innlegg, der en britisk skuespiller lover bort kjendisstatus til én utenlandsk student som begynner på BI til høsten.

I tillegg har presseoppmerksomheten fra utlandet vært overraskende høy for BI-ledelsen.

– Vi trodde at kanskje ti stykker var gærne nok til å ville søke, men hittil har vi fått 2000 søknader, sier Wellberg.

Til høsten skal vi gjøre en av studentene våre berømt. Du vil bli forhåndsintrodusert for alle på BI og vi vil sørge for at alle i Oslo vet hva du heter. Seriøst.

BI

Dokumentarfilm og 20 000 følgere på Facebook

Sammen med reklamebyrået Try tok BI utgangspunkt i at det å flytte til et nytt land og starte studier uten venner, er skummelt. Dermed er noe av poenget med reklamefilmen at skolen skaffer vennene.

Arne Wellberg

VIL HA FLERE INTERNASJONALE STUDENTER: Markedssjef ved BI sier deres nye reklamekampanje har gått over all forventning.

Foto: BIs arkiv

– Det er ikke alltid Norge oppleves som den mest gjestfrie nasjonen, men denne personen skal vi ta godt vare på, sier Wellberg.

I kampanjen loves det 20.000 nye følgere på Facebook og at det vil lages en dokumentarfilm om vedkommende, som skal sendes på norsk fjernsyn.

– Kan ikke matche BI

Trond Blindheim

IDENTITET: Trond Blindheim tror at kampanjen først og fremst henvender seg til egne studenter og ansatte.

Foto: Markedshøyskolen

Rektor Trond Blindheim ved BIs konkurrent Markedshøyskolen tror at denne kampanjen først og fremst henvender seg til egne studenter og ansatte.

– 300.000 personer har fått vitnemål fra BI, og 20.000 er studenter nå. Mange får nok en glede av å se dette. BI har klart seg bra, har et flott bygg, og eksisterer i flere byer, sier Blindheim.

Viserektor Helge Thorbjørnsen ved Norges Handelshøyskole sier at de ikke kan matche markedsføringsbudsjettene til BI.

– Vi ønsker primært at studenter skal komme hit av faglige interesser og at det er kvalitet på undervisning og forskning som trekker. De få kronene vi bruker, går mest til å forberede undervisning og forskning, og litt mindre på droner og helikopter.

– Må være flink og karismatisk

Studenten som blir plukket ut vil bli markedsført på alle tenkelige måter: Det vil bli klistret opp plakater med bilde av vedkommende på campus og i resten av Oslo.

– Hva er kriteriene for kandidaten?

– I tillegg til at studenten må ha gode karakterer, er det en fordel at det er en veldig utadvendt og karismatisk person. Man skal ha lyst til å studere hos oss i tillegg til at man synes det er gøy å bli kjent. Kandidaten må tåle rampelyset, sier Wellberg.

Kulturstrøm

  • Edita Gruberova er død

    Den slovakiske koloratursopranen Edita Gruberova døde mandag, 74 år gammel. Hun var kjent for sin virtuose sangteknikk og levende tolkning av operaroller. Hennes siste operaopptreden var som 73-åring i 2019 og kan sees på nettstedet Operawire.

  • Kvinnelig forfatter var tre menn

    Fredag kveld mottok forfatter Carmen Mola en litteraturpris i sitt hjemland, Spania. Men da Mola kom for å motta prisen, var det ikke én kvinne, men tre menn, som entret scenen. Jorge Díaz, Agustín Martínez og Antonio Mercero har nemlig skrevet alle bøkene under et kvinnelig pseudonym.

    Prisen var på én million euro, og ble tildelt forfatteren for hennes spennende krimbøker, ofte med en sterk kvinnelig hovedrolle. De tre forfatterne bak bøkene sa under utdelingen at de ikke la så mye vekt på at de brukte et kvinnelig pseudonym, skriver Washington Post.

    Forfattertrioen Jorge Díaz, Agustín Martínez og Antonio Mercero  skriver under navnet Carmen Mola.
    Foto: JOSEP LAGO / AFP