Hopp til innhold

"OX" - hvil i fred

Det er viktig å kommunisere med ungdommen, det skjønte Tine Meierier. De skjønte bare ikke hvordan man skulle gjøre det.

OX melk

Tøffe bilder, engelske overskrifter, kuuule budskap. Men det hjalp ikke. Tines 'OX' må hvile i fred.

Foto: Privat

«Ox» ble lansert av Tine Meierier som et prøveprosjekt høsten 1998, angivelig for å få ungdommen til å drikke mer melk. Måten dette ble løst på var prisverdig, og avfødte festlige overskrifter som «Ku(l) melk» hos fantasifulle nettjournalister.

Veldig ungdommelig

For små 3-desiliters melkekartonger ble påtrykket kuuule og veldig ungdommelige farger og mønstre, samt kuuule og veldige ungdommelige tekstsnutter og anekdoter. Som for eksempel hvor mange kronestykker det går på høyden til Eiffeltårnet.

Originale smaker

Melking

Ikke spor av lakris her.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

Og siden Tine antok at ungdommer flest ikke liker smaken på vanlig melk, ble melken naturligvis tilsatt ulike kuuule, ungdommelige, og ikke minst oppfinnsomme smaker. En av smakstype var mango, og en annen var den ikke så rent lite originale kombinasjonen lakris/solbær. Det gikk som det måtte.

For tidlig ute?

Resultatet ble intet mindre enn en ljomende fiasko. Etter et katastrofalt dårlig salg ble «Ox» trukket fra butikkene nesten før den var kommet i hyllene.

- Sannsynligvis var vi for tidlig ute med et konsept som markedet ikke var modent for, sa markedsdirektør Arve Jøndahl den gang.

Gratis smaksprøver

Men man kan kanskje spørre seg om markedet noensinne kommer til å bli modent for lettmelk med så vanvittige smakskombinasjoner. Melk med lakris/solbærsmak smaker nemlig nesten akkurat like vondt som det høres ut som.

Faktisk så vondt at Tine hadde store vanskeligheter med å få delt ut alle de gratis smaksprøvene sine. «Ox» er forsvunnet, men lettmelk med vanlig melkesmak er heldigvis fortsatt å få i butikken.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober