NRK Meny
Normal

«Norsk» app til topps i Europa

– En så stor norsk app-suksess har ikke skjedd siden Wordfeud.

Quizkampen

Mobilspillet Quizkampen har eksplodert i Europa, og har 8,4 millioner spillere bare i Tyskland. Utviklerne er storfornøyd med suksessen.

Foto: Oddvin Aune, NRK

Mobilspillet Quizkampen startet som en enkel idé, men har nå utviklet seg til å bli en gigantsuksess i store deler av Europa.

– Det går ikke an å begripe hvor stort det har blitt, sier Anders Willstedt, daglig leder i GRYM! som står bak Quizkampen.

Både Norge og Sverige har blitt brukt som en base til å utvikle appen som nå har hele 15,7 millioner spillere. Desidert størst suksess har Quizkampen hatt i Tyskland, hvor det har blitt lastet ned 8,4 millioner ganger.

Anders Willstedt, Quizkampen

Anders Willstedt har vært med å utvikle Quizkampen fra Norge, hvor appen har blitt lastet ned 538 000 ganger.

– Ser man på antall nedlastinger, er Quizkampen for øyeblikket Europas største app. En så stor norsk app-suksess har ikke skjedd siden Wordfeud, hevder Willstedt.

Konseptet går ut på at to spillere har en spørsmålsduell hvor de må svare på de samme spørsmålene. Deltakeren med høyest poengscore, stikker av med seieren.

Hvorfor spillet har fått så stort suksess, har ikke utviklerne noe godt svar på.

– Vi vet ikke hvorfor det plutselig ble så stort, men en forklaring kan være at Quizkampen er et sosialt spill. Hvis en i vennegjengen begynner å spille, må de har noen å spille mot, og da rekrutterer de gjerne flere. Det blir en slags dominoeffekt, sier Willstedt.

Spillet har fått mye oppmerksomhet i Tyskland, og samtidig som utviklerne oppdaget at de ble omtalt på tysk TV, raste det inn 1500 nye brukere i sekundet.

Vokser seg større

Da Quizkampen, eller Quizduell som tyskerne kaller det, ble lansert i Tyskland i oktober i fjor, fikk ikke spillet umiddelbar suksess.

– Vi ble litt deprimerte da det ikke skjedde noe, men plutselig tok det helt av. Det var en stor lettelse, sier Willstedt.

Samtidig som inntektene begynner å rase inn, vokser Quizkampen seg stadig større. Spillet er foreløpig tilgjengelig i ti land, men utviklerne planlegger lansering flere.

– Vi lanserte nylig i Frankrike, og neste land på lista er Polen.

På grunn av forsinkelser i utbetalingene, har Willstedt ingen fullstendig oversikt over hvor mye penger de har tjent på suksessen. Til sammenligning hadde selskapet til Wordfeud-gründer Håkon Bertheussen en driftsinntekt på 28,6 millioner i 2012.

Quizkampen blir TV

Willstedt forteller at det er et svensk produksjonsselskap som jobber med å lage et eget TV-program basert på spill-suksessen.

– Vi vet ikke så mye ennå, men det blir et quiz-show.

I tillegg til TV-program, er en tysker i gang med en bok om den skandinaviske app-suksessen.

Quizduell/ Quizkampen

Det har blitt en stor hit blant tyskere å utfordre hverandre til Quizduell.

– Det er veldig hyggelig at de ønsker å lage en bok. Vi får også litt inntekter fra salget, sier Willstedt.

Populært på hjemmebane

Det er ikke bare i utlandet appen har fått bein å gå på. Utviklerne er imponert over hvor mange som bruker appen også i Norge.

– Applikasjonen har over en halv million brukere i Norge alene. Et imponerende tall for en liten nasjon, sier Willstedt.

Quizkampen ble lansert i Norge i desember 2012, og ligger ennå på topplisten i App Store.

– Det er et konstant trykk på antall nye spillere i Norge. Vi opplever at den enorme veksten i Europa bidrar til å øke mengden norske spillere, sier Willstedt.

Hevder spørsmålene er feil

Med spill-suksessen følger det mange supporthenvendelser for Quizkampen-teamet. Til sammen er det ti ansatte i hele Europa, som har hendene fulle.

– Store deler av henvendelsene går på at spillere hevder quiz-svarene er feil. Folk sender gjerne en sint mail, men når det viser seg at de likevel ikke hadde rett, blir det stille. De syns det nok er ekstremt pinlig.

Willstedt forteller at også teamet bak Quizkampen må slå opp en rekke av svarene, og at han har god forståelse for de som klager.

I tillegg til supporthenvendelser, renner det inn med spørsmålsforslag. Hittil har det kommet inn 2,4 millioner spørsmål, og Quizkampen inkluderer alle spørsmålene de rekker.

– Spillerne får en kongekrone på spill-avataren sin om de sender inn fem spørsmål. Det er nok mye av grunnen til at folk er så ivrige, sier Willstedt.

Timing er avgjørende

– Sett bort ifra noen få unntak, har vi ikke vært bortskjemte med internasjonal app-suksess her til lands. Likevel bør det ikke være et problem å bygge verdensomspennende apper fra lille Norge, sier Magnus Brøyn, teknologi-nerd og byråleder i Coxit.

Har du en app-gründer i magen, er det flere ting som kan hjelpe deg på veien til suksess.

– Tiden det tar fra du jobber med en idé til den er ferdigutviklet, kan være avgjørende for om du lykkes eller ikke, forklarer Brøyn.

Tilgjengelighet er også en viktig faktor.

– Vi forventer at vi skal kunne spille hvor enn vi er, og gjennomføre en quizkamp når som helst. Jo mer virkelighetsnær og sosial en app blir, jo mer engasjement skaper den.

– Spill er populært

Når det kommer til app-ideer, tror Brøyn det enkle stort sett er det beste.

– Ofte behøver verken ideen å være revolusjonerende eller teknologien å være den mest avanserte. Blir det for komplisert og lite tilgjengelig, er det vanskelig å nå en kritisk masse. Når du først når den massen, ruller snøballen gjerne litt videre av seg selv.

Det er ingen tvil om at spill og gaming er en millionindustri.

– Underholdnings-apper er veldig populære. Vi har tilgang på spill overalt, og det er ofte i situasjoner hvor vi er på farten at vi ønsker å spille. Appene og mobilen står stadig mer sentralt i livene våre, sier Brøyn.