Hopp til innhold

Mellomstore filmer sliter på kino i rekordår

2014 er til nå det best besøkte kinoåret på fem år. Store Hollywood-filmer og norske barnefilmer trekker folk, mens andre filmer sliter.

Kristoffer Joner, Maggie Robbie og Leo Di Caprio

ÅRETS KINOVINNERE: Kristoffer Joner som Doktor Proktor (til venstre) og Maggie Robbie sammen med Leonardo Di Caprio fra «The Wolf of Wall Street» til høyre. Over en halv millioner billetter er til sammen løst til disse to filmene i 2014.

Foto: UIP/Maipo Film / Nordisk Film Distribusjon AS

Det viser kinostatistikken hittil i år. De store vinnerne i landets saler er «Doktor Proktors prompepulver» og «The Wolf of Wall Street».

Taperne blir de såkalte «mellomfilmene» – de som verken er mye omtalte sjanger- eller kunstfilmer eller brede, påkostede filmer.

Norske eksempler på mellomfilmer er de norske filmene «Elsk meg» og «Permafrost», som per 23. april er sett av henholdsvis 1 523 og 1 380 publikummere.

– Besøket på kino varierer nå mer utfra hvilke populære publikumsfilmer som går. Det er ikke lenger sånn at folk går på kino bare for å gå på kino, sier Lene Løken, administrerende direktør i bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Se besøksstatistikken for norske filmer på kino hittil i år nederst. Saken fortsetter under bildet.

Elsk meg

IKKE EN PUBLIKUMSVINNER: Drøyt 1 500 kinogjengere har fått med seg Julia Wildschut og Ahmed Wasty i Hanne Myrens «Elsk meg».

Foto: Norsk Filmdistribusjon

Best besøkte kinoår siden 2009

Barne- og storfilmene har imidlertid gjort 2014 til det best besøkte kinoåret på fem år. Det er solgt en halv million flere billetter i år sammenliknet med samme periode i fjor.

«Doktor Proktors prompepulver» kan ta mye av æren. Barnefilmen basert på Jo Nesbøs bok hadde premiere 14. mars, og den er hittil sett av over 340 000 publikummere.

– De store barnefilmene er lokomotivet i norsk film om dagen. «Karsten og Petra blir bestevenner» har også trukket masse folk. Filmer for de minste har altså besørget for besøkstallet til kinoene det siste halvåret, sier NRKs filmanmelder Birger Vestmo.

– Bør skjerpe markedsføringen

Lene Løken

– MÅ SKJERPE MARKEDSFØRING: Lene Løken i Film & Kino mener norsk film må markedsføres spissere.

Foto: Per Løchen / Scanpix

Lene Løken i Film & Kino tror markedsføringen av de såkalte mellomfilmene må bli bedre for å lokke folk til å løse billett.

– Når folk kan laste ned serier og filmen kanskje også finnes i andre kanaler, så må en kinoopplevelse gi noe ekstra. Vi bruker for mye av midlene på å produsere filmene, og for lite på å markedsføre, lansere og følge dem ut til publikum, mener hun.

Jarle Namtvedt er PR-ansvarlig i Norsk Filmdistribusjon, og jobber med markedsføring av norsk film. Han innrømmer at mellomfilmene blir taperne.

– Konkurransen om oppmerksomhet, både redaksjonelt og mediemessig og når det gjelder kjøpt annonsering, er større enn den noen gang har vært.

– Tror du kinoene etter hvert vil slutte å sette opp filmene som verken er kunstfilm eller storproduksjoner?

– Nei, det tror jeg er å strekke ting litt langt. Jeg tror heller det går mot spesialisering, slik at enkelte kinohus eller kinosaler blir brukt til sånt. Det ser vi allerede en tendens til, avslutter Namtvedt.

LES OGSÅ:

Norske filmer på kino 1. januar - 23. april 2014

Film

Besøkstall

Premiere

Doktor Proktors prompepulver

338 322

14.03.14

Karsten og Petra på vinterferie

208 573

24.01.14

Kule kidz gråter ikke

102 792

10.01.14

Død Snø 2

76 023

12.02.14

Natt til 17.

54 165

04.04.14

Kraftidioten

39 867

21.02.14

En prest og en plage

15 855

28.03.14

Glassdukkene

15 020

04.04.14

Ta meg med!

14 036

07.03.14

Blind

11 958

28.02.14

Brev til kongen

6 815

17.01.14

Amnesia

5 827

10.01.14

Opprørske oldemødre

4 563

11.04.14

Søvngjengeren

3 234

31.01.14

Elsk meg

1 523

28.03.14

Permafrost

1 380

14.03.14

Ekspander/minimer faktaboks

Norske filmer på kino 1. januar - 23. april 2013

Film

Besøkstall

Premiere

Karsten og Petra blir bestevenner

198 402

15.02.13

Victoria

84 553

01.03.13

Jag etter vind

29 285

15.03.13

Eventyrland

13 902

22.03.13

Før snøen faller

10 999

15.01.13

En som deg

7 353

01.02.13

Gulabi Gang

6 256

18.01.13

Trikken til Auschwitz

1 843

27.01.13

Blåtur

1 453

12.04.13

Besøkstall på kino 1. januar - 23. april siden 2008

År

Totalt besøkstall

Besøkstall norske filmer

Norskandel

2008

3 787 029

1 252 347

33,1%

2009

4 062 071

1 421 740

35,0%

2010

3 595 004

746 930

20,8%

2011

3 325 304

836 845

25,2%

2012

3 317 994

347 846

10,5%

2013

3 199 124

384 975

12,0%

2014

3 721 264

995 423

26,7%

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.