Hopp til innhold

– Kjenner vemod og takknemlighet

Regissørene bak filmen «Max Manus» mottar nyheten om at Gunnar Sønsteby er død med vemod. – Han var så ærlig, sier Espen Sandberg.

Espen Sandberg og Joachim Rønning

Regissørene av «Max Manus», Espen Sandberg og Joachim Rønning

Foto: Filmkameratene AS

Han snakker på vegne av seg selv og Joachim Rønning.

Filmen bygger på den virkelige historien om motstandsmannen Max Manus, soldat i Kompani Linge og en av storsabotørene i Norge under andre verdenskrig. Gunnar Sønsteby var en viktig aktør i den samme historien.

– Sønstebys ærlighet var helt nødvendig for at vi skulle kunne gi et rettferdig og sant bilde av hvordan motstandskampen var. Det er trist at han er død, men vi er både stolte og glade over å ha samarbeidet med ham, sier Sandberg.

Gunnar Sønsteby, kona Anne-Karin og skuespiller Knut Joner

Gunnar Sønsteby, kona Anne-Karin og skuespiller Knut Joner, som spilte Sønsteby i filmen.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

Knut Joner spilte Gunnar Sønsteby i filmen. Sønsteby stilte seg til disposisjon for den unge skuespilleren og bød på seg selv.

– Han var veldig sjenerøs og ydmyk i forhold til seg selv, selv om han var en så viktig historisk person. Han var så lite redd for hvordan vi kom til å fremstille historien, og hadde tillit til at det kom til å bli noe han kunne stille seg bak, sier Knut Joner.

Var det viktig for deg?

– Det var ekstremt viktig. Første gang jeg skulle møte ham, var jeg veldig nervøs. Men det rant bare bort da jeg møtte ham. Jeg var veldig heldig som fikk samarbeide med ham, sier skuespilleren.

– Viktig tidsvitne

– For oss var det veldig viktig å ha med et tidsvitne som kunne fortelle hvordan alt var. De hadde alle holdt så mye hemmelig, men kunne åpne mer opp mot slutten av sine liv, sier regissøren.

Da Sønsteby hadde sett «Max Manus» sa han: – Dette er en realistisk film.

Han sa at han syntes filmen hadde klart å gjenskape viktige begivenheter som han selv hadde skrevet om i bøker, men som ble mye sterkere på film.

Nye generasjoner

Dermed gjør de inntrykk på et yngre publikum og bringer historien videre til nye generasjoner, sa Sønsteby

– Da følte vi at vi hadde fått «godkjent», sier Espen Sandberg.

Kulturstrøm

  • Vakre, visuelle virkemidler

    Axel Jensens roman «Epp» fra 1965 er blitt figurteater. Theater Corpus, ledet av Tormod Lindgren, er et ambisiøst figurteaterkompani.

    – Forestillingen «Epp» fremstår mest av alt som en tematisering av ensomhet ved urpremieren under Ultimafestivalen i Oslo. Og det på svært kunstferdig vis, skriver teaterkritiker Karen Frøsland Nystøyl.

  • Ny sjef for Teater Ibsen

    Styret ved Regionteateret i Vestfold og Telemark, Teater Ibsen, har tilsett Katharina Berg Skomedal (37 år) som ny direktør.

    Katharina har ein allsidig og bransjerelevant erfaring med utdanninga si frå Royal Academy of Dramatic Art, Rotterdam School of Management og London School of Economics.

    Katharina kjem til Teater Ibsen etter fleire roller i Lund-gruppa, nå seinast i rolla som Finance & HR Manager i Lunds Tivoli. Ho har tidlegare jobba ved Gullbring Kulturhus som dagleg leiar og arrangementsansvarleg.

  • Ny direktør for Henie Onstad Kunstsenter

    Anne Hilde Neset er ansatt som direktør for Henie Onstad Kunstsenter. Neset kommer fra stillingen som direktør for Kunstnernes Hus.

    Neset overtar stillingen fra nyttår og etterfølger Tone Hansen som fra 1. oktober overtar som direktør ved Munch-museet.