Normal

– En norsk, episk film

«Max Manus» får skryt i canadisk presse før canadapremieren. – Kjempekult, syns Aksel Hennie.

Max Manus (Aksel Hennie)

Aksel Hennie og «Max Manus» skyter seg inn på canadiske kinoer.

Foto: Foto/Copyright: Erik Aavatsmark / Filmkameratene AS

Norges plyndringstokt av OL-trofeer i Canada er så vidt over før en ny eksportartikkel skal erobre landet.

Ufordrer Hollywood på krig

Den canadiske avisa National Post har snakket med de to regissørerene, Espen Sandberg og Joachim Rønning, og avisen trekker frem filmen som et eksempel på at de store, episke krigsfilmene ikke nødvendigvis har signatur fra Hollywood.

Nett-TV: Se dokumentaren «Sabotører i mørke» om Osvald-gruppen

Har tro på suksess

– Det er jo kjempekult!, roper Aksel Hennie på en sprakete påskelinje. – Vi har jo et håp om å treffe flest mulig folk, så det er veldig gledelig når filmen trekkes frem i positiv forstand i et nytt land.

Hvor bra «Max Manus» kan komme til å gjøre det, mener Hennie er vanskelig å spå noe om, men han tror den har gode muligheter til å treffe godt, også på den andre siden av Atlanteren.

– Jeg kjenner ikke den canadiske folkesjela godt nok til å spå hvordan de vil like filmen, men jeg tror helt generelt at «Max Manus» er en film som er så universell at den kan treffe godt hvor som helst.

En universell film

Max Manus spilte inn 95 millioner kroner på norske kinoer, og med suksess på det amerikanske kontinent kan det fort bli mer kroner i kassa. Hennie mener filmen har kvaliteter som gjør den interessant også for andre nasjoner.

– Den har et budskap som folk flest kan kjenne seg igjen i og det er nok en klar styrke, forklarer Hennie før forbindelsen brytes og påskeferien tar overhånd.

Les også: Tror «Max Manus» kan gjøre det godt i USA


«Max Manus» var også en del av programmet til den internasjonale filmfestivalen TIFF i Toronto i fjor høst og fikk da sine første visninger for det canadiske publikummet.

Kulturstrøm

  • Wolf Alice vant gjev britisk pris

    Det britiske indiebandet var nærmest stumme etter seieren, der de danket ut navn som Noel Gallagher, Arctic Monkeys og Lily Allen, skriver BBC. Ifølge juryen vant bandet Mercury-prisen for sitt eklektiske, forheksende andrealbum «Visions of a Life», som i det norske bransjenettstedet Gaffa ble beskrevet som en modigere og mer ambisiøs utgivelse enn debutplaten. (NTB)

    Wolf Alice
    Foto: Handout / NTB Tema
  • Cher hardt ut mot ABBA-Benny

    Til uken slipper Cher et album med sine versjoner av ABBA-klassikerne, og benytter anledningen til å kritisere Benny Andersson som komponerte bandets låter sammen med Björn Ulvaeus. – Benny tok jentene og brukte dem som instrumenter. Han laget en plass for dem i låtene, og de passet inn på den lille plassen. Men han ga dem ikke rom for å synge som de kanskje hadde villet, lyder det videre fra Cher. Etter å ha medvirket i «Mamma Mia – Here We Go Again»-filmen, sa Cher til The New York Times hun aldri var noen stor ABBA-fan på 70-tallet. (NTB)

    Mamma Mia! Here We Go Again
    Foto: Jonathan Prime / NTB Tema