Hopp til innhold

«Løvekvinnen» flopper – ble sett av 10.000 i åpningshelgen

Den største norske filmsatsingen siden «Kon-Tiki» og «Max Manus» ble sett av 10.000 i åpningshelgen. – Katastrofalt dårlige tall, sier redaktør.

Ida Ursin-Holm spiller Eva som voksen i Løvekvinnen.

SKUFFER: Produsenten bak «Løvekvinnen» forteller at de håpte at rundt 100.000 ville se filmen, men i åpningshelgen kom bare 10.000. Her er Mathilde Storm i hovedrollen som Eva Arctander.

Foto: Nordisk Film Distribusjon

– Denne filmen ender på rundt 40.000 publikummere, maks 50.000, sier Geir Kamsvåg, redaktør i filmmagasinet Cinema, Norges eldste filmtidsskrift.

Ifølge Kamsvåg trekker norske filmer totalt vanligvis tre til fire ganger så mange publikummere som antallet fra åpningshelgen.

«Løvekvinnen» hadde et budsjett på 80 millioner kroner, og er den største norske filmsatsingen siden «Max Manus» og «Kon-Tiki». Til sammenligning så 160.000 publikummere «Kon-Tiki» i åpningshelgen, mens «Max Manus» trakk 134.000. Totalt ble sistnevnte film sett av over en million kinogjengere.

– For en film som kostet 80 millioner kroner er dette katastrofalt dårlige tall. Jeg tror det er noen her som er i ferd med å gå på en ordentlig smell, sier Kamsvåg.

– Hvorfor tror du «Løvekvinnen» ikke slår an?

– Den greier ikke å engasjere og er flat i strukturen. Tallene tyder på at de har bommet på målgruppen, sier Kamsvåg.

Internasjonal interesse

Rundt 30 av de 80 millionene var offentlig støtte fra Tyskland, et mye høyere beløp enn hva norsk film vanligvis mottar i utenlandsk støtte.

Før premieren ble «Løvekvinnen» solgt til 40 land. Av disse tror Kamsvåg at mulighetene er best i Tyskland.

– Boken har solgt veldig bra i Tyskland, og jeg tror nok at de som har kjøpt den er interessert i filmen. Men i andre land kan det fort bli tøft. Ta for eksempel Sverige og Danmark, de ser i utgangspunktet ikke på norsk film, sier Kamsvåg.

Håpet på 100.000

– Vi er selvsagt veldig skuffet, sier produsent John M. Jacobsen i Filmkameratene, som står bak filmen.

Han vil ikke spekulere i hvordan «Løvekvinnen» kommer til å gå i andre land, men estimerer som Kamsvåg at det norske publikumstallet vil lande på et sted mellom 40.000 og 50.000.

– Før premieren håpet vi at filmen ville trekke godt over 100.000, og vi ville vært fornøyd med 100.000. Publikum som har sett «Løvekvinnen» har vært veldig begeistret, men det er åpenbart noe med filmen som ikke trekker publikum inn i salen. Jeg skulle ønske at jeg visste hva det var, sier Jacobsen.

Ifølge Jacobsen er 50.000 publikummere et godt publikumstall i det norske kinomarkedet, men for lavt for «Løvekvinnen».

– Problemet er at kinomarkedet er så brutalt. Når en film ikke leverer første helg, så blir det en kamp å beholde den på programmet. Jeg håper at kinosjefene står filmen bi, og at vi får en sjanse til å vise at publikum liker den, sier Jacobsen.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober