– Vi ser på programmenes høye seertall at det er behov blant folk for underholdning og for å le litt også, i den krevende situasjonen vi er i nå. Og kanskje også se med et skråblikk på nyhetene, sier fungerende redaktør for underholdningsavdelingen Christina Rezk Resar.
Hun mener tilbakemeldinger og seertall viser hvor viktig det er å ha arenaer der vi kan møtes som ikke er rene nyhetsflater.
Seertopp etter koronapandemien
«Gullrekka» på NRK har alltid vært et flaggskip for NRK i helgen. På grunn av koronaepidemien må programmene nå spilles inn uten publikum.
Det har ikke dempet entusiasmen i TV-stuene i de tusen hjem.
Ifølge tall fra NRKs analyseavdeling har nemlig allerede gode seertall før pandemien, blitt enda bedre etter at koronaen kom til Norge.
Før pandemien har årets utgaver av «Lindmo» og «Nytt på nytt» hatt henholdsvis 669.000 og 924.000 seere i snitt per sending. Etter koronautbruddet har «Lindmo» hatt i gjennomsnitt 771.000 seere, mens «Nytt på nytt» har hatt 1.041.000 seere.
– Dette er produksjoner som lar seg gjennomføres med de restriksjonene som gjelder, så vi bidrar der vi kan. Vi er utrolig stolte over at både Lindmo, Kåss til kvelds og Nytt på nytt har klart å levere så gode programmer under disse forholdene, sier Resar.
TV2 endrer ikke sendeskjema
Kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2 sier til NRK at de ikke har planer om lignende grep for sine programmer.
– Vi har foreløpig ingen planer om å forlenge sesongen på noen av våre programmer, men gjør løpende vurderinger sett i lys av situasjonen fremover, skriver Rønningen i en e-post.