Hopp til innhold

@lice

”@lice” er en vakker og humoristisk, men ikke helt forløst historie av Stig Bang og Kjersti Alveberg, om ungdom som søker kjærester på nettet.

"@lice", en danseforestilling av Kjersti Alveberg og Stig Bang for Riksteatret og Rikskonsertene.
Foto: Jo Michael

Selv om både musikere, dansere og dukkespillere gjør gode jobber hver for seg, kommer ikke Alveberg helt i mål med forestillingen.

Alveberg må tjene to herrer, både Riksteatret og Rikskonsertene, og hun har det absurde problemet at hun har med seg altfor dyktige solospillere.

Etter at musikerne rullebretter seg inn i en cyber-inspirert scenografi som fungerer veldig bra, møter vi Marianne Haugli som den unge piken. Hun danser mykt og smidig i Alvebergs enkle og upretensiøse koreografi.

Romantisk nettdating

Med en liten laptop skriver Alice på nettet etter en venn. Drømmer og håp og lengsler får fint uttrykk gjennom Sverre Indris Joners musikk og dukkespiller Christine Stoesens barne-alice-dukke.

Når bevegelseskunstneren Adil dukker opp med sin sceneautoritet, er fokus lagt. Såpass romantiske er vi. Vi vil vite hvordan tilnærming skjer mellom de to unge i deres møter i cyberspace. Nå er det det unge paret som er fortellingen.

Mister fokus

Derfor blir det feil når fokus forflytter seg til et 4 minutter langt solonummer der den, forøvrig, glitrende sanger og musiker Sissel Vera Pettersen overtar scenen. En vakker jazzballade, som vil fungere veldig bra mange andre steder enn der den legges inn i denne forestillingen.

Sissel Vera Pettersen har også en fantastisk flott http/www-basert ordlek-sang som bedre glir inn i forestillingen. Med bruk av  dobbeltmic synger hun duett med seg selv.

Miss Mail og Harry Harddisk

Tormod Lindgren har godt grep på kostymene til musikerne og Adil. Mens Marianne Haugli skiller seg ut fra den ellers elegante scenografien i sin klumpete khaki-grønne shorts.

Dukkespiller Gisle Hass har god dynamikk over både den humoristiske og selvlysende Miss Mail og Harry Harddisk. Begge figurene bidrar til den lette og humoristiske tonen over forestillingen.  Harry Harddisk kunne gjerne dukket opp flere enn en gang i fortelllingen.

”@lice” av Kjersti Alveberg og Stig Bang gir mange gode opplevelser. Adil imponerer igjen med suverene bevegelser/dans. Marianne Hauglis kostyme burde ha vært kontrasteret i en mer frapperende skjønnhet for å matche Adils mørke og magnetiske tilstedeværelse på scenen.

En sterkere gjennomarbeidet dramaturgi og større plass til samdans ville gitt en enda bedre opplevelse av forestilingen.

"@lice" – Riksteatret. Premiere på Blå Grotte i Fredrikstad, 26.februar 2008. Videoanimasjon Jean Marc Lepretre. Forestillingen turnerer fra sør-Norge, vestlandet og ender opp i Alta den 30. april.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober