Selv om både musikere, dansere og dukkespillere gjør gode jobber hver for seg, kommer ikke Alveberg helt i mål med forestillingen.
Alveberg må tjene to herrer, både Riksteatret og Rikskonsertene, og hun har det absurde problemet at hun har med seg altfor dyktige solospillere.
Etter at musikerne rullebretter seg inn i en cyber-inspirert scenografi som fungerer veldig bra, møter vi Marianne Haugli som den unge piken. Hun danser mykt og smidig i Alvebergs enkle og upretensiøse koreografi.
Romantisk nettdating
Med en liten laptop skriver Alice på nettet etter en venn. Drømmer og håp og lengsler får fint uttrykk gjennom Sverre Indris Joners musikk og dukkespiller Christine Stoesens barne-alice-dukke.
Når bevegelseskunstneren Adil dukker opp med sin sceneautoritet, er fokus lagt. Såpass romantiske er vi. Vi vil vite hvordan tilnærming skjer mellom de to unge i deres møter i cyberspace. Nå er det det unge paret som er fortellingen.
Mister fokus
Derfor blir det feil når fokus forflytter seg til et 4 minutter langt solonummer der den, forøvrig, glitrende sanger og musiker Sissel Vera Pettersen overtar scenen. En vakker jazzballade, som vil fungere veldig bra mange andre steder enn der den legges inn i denne forestillingen.
Sissel Vera Pettersen har også en fantastisk flott http/www-basert ordlek-sang som bedre glir inn i forestillingen. Med bruk av dobbeltmic synger hun duett med seg selv.
Miss Mail og Harry Harddisk
Tormod Lindgren har godt grep på kostymene til musikerne og Adil. Mens Marianne Haugli skiller seg ut fra den ellers elegante scenografien i sin klumpete khaki-grønne shorts.
Dukkespiller Gisle Hass har god dynamikk over både den humoristiske og selvlysende Miss Mail og Harry Harddisk. Begge figurene bidrar til den lette og humoristiske tonen over forestillingen. Harry Harddisk kunne gjerne dukket opp flere enn en gang i fortelllingen.
”@lice” av Kjersti Alveberg og Stig Bang gir mange gode opplevelser. Adil imponerer igjen med suverene bevegelser/dans. Marianne Hauglis kostyme burde ha vært kontrasteret i en mer frapperende skjønnhet for å matche Adils mørke og magnetiske tilstedeværelse på scenen.
En sterkere gjennomarbeidet dramaturgi og større plass til samdans ville gitt en enda bedre opplevelse av forestilingen.
"@lice" – Riksteatret. Premiere på Blå Grotte i Fredrikstad, 26.februar 2008. Videoanimasjon Jean Marc Lepretre. Forestillingen turnerer fra sør-Norge, vestlandet og ender opp i Alta den 30. april.