Hopp til innhold

«Helvete» er åpent igjen

Black Metal-turister fra hele verden har i en årrekke reist til Norge for å stirre på de tomme lokalene i Schweigaards gate 56. Nå blir den legendariske platesjappa «Helvete» gjenåpnet.

Neseblod Records

Kenneth Anker Nilsen flytter Neseblod Records fra Grünerløkka til gamlebyen i Oslo. Adressen han nå får har legendestatus blant black metal-entusiaster verden over.

Foto: Daniel Eriksen / NRK

Her til lands er det heller få som har hørt om, eller i hvert fall hører på, band som Mayhem, Gorgoroth og Djevel. Men faktum er at disse black metal-bandene er Norges største eksportartikkel innenfor musikk.

I Oslo finnes det en adresse black metal-entusiaster fra hele verden har besøkt i en årrekke. Siden 1993 har denne adressen kun hatt historisk betydning for svartmetallmiljøet.

Nå blir Schweigaards gate 56, bedre kjent som «Helvete», nok en gang Norges uoffisielle hovedsete innen Black Metal.

Innehaver Kenneth Anker Nilsen har i en årrekke hatt platesjappa «Neseblod» på Grünerløkka. Når flytter han bort fra «hipstere og partysvensker», og får oppfylt drømmen om å gjenåpne «Helvete».

– Jeg har hatt en drøm om dette stedet lenge, og nå er borettslaget såpass kule at jeg får bruke kjelleren til visningsrom.

Se reportasje fra det norske black metal-miljøet i Italia nederst i saken.

Platesjappe og museum

For nye «Helvete» blir ikke bare en platesjappe. Det blir også et museum. Nilsen har samlet på plater, T-skjorter og andre memorabilia helt siden barndommen.

For Ola Nordmann kan kanskje ikke en Iron Maiden T-skjorte brukt av Mayhem-gitarist Øystein «Euronymous» Aarseth sammenlignes med originale Hamsun-brev, men slik er ikke saken i resten av verden.

Nesebod Records

Øystein «Euronymous» Aarseths gamle t-skjorte er et av klenodiene som henger på Neseblod-veggene.

Foto: Daniel Eriksen / NRK

– Det er 10 forskjellige nasjonaliteter innom hver dag. Her om dagen kom det 20 tsjekkere innom. De sto der og skalv, liksom. Det er nesten en sånn Beatles-følelse, bare mer mandig, smiler Nilsen.

Den gjennomtatoverte østlendingen kan fortelle at black metal-turistene, de såkalte blackpackerne, har besøkt Schweigaards gate i mange år, selv om det ikke har vært noe annet enn tomme lokaler der.

– Ja, de kommer uansett. Før jeg flyttet inn nå har det vært sånn at de har gått på kafeen ved siden av og betalt 30 kroner for en kaffe, så de fikk lov til å gå inn og se de tomme lokalene, ler Nilsen, før han legger til:

– Disse folka er så dedikerte, de brenner så hardt for det de liker at de sparer et halvt år for å ta turen hit, selv om de har lite penger og Norge er svindyrt.

Svaret på spørsmålet om hvorfor blackpackerne kommer akkurat til Norge og Schweigaards gate ligger i stedets legendariske historie.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Kirkebrann, knivdrap og «Den Sorte Sirkel»

Neseblod Records

Det gjenstår fortsatt en del arbeid i Schweigaardsgate 56. Men selv om åpningen er før 1. august, har Nilsen åpne dører for forbipassernede og blackpackere.

Foto: Daniel Eriksen / NRK

Øystein Aarseth, bedre kjent som «Euronymous» fra svartmetallbandet Mayhem, startet platebutikken «Helvete» i 1991. Stedet ble raskt sentrum for black metal i Norge, og gjengen som vanket der ble referert til som «Den Sorte Sirkel».

– Derfor ble det et møtepunkt for undergrunnsmetallfans. Det eneste de hadde. Aarseth drev jo plateselskapet, som gjorde at han fikk mye kontakter, forteller Nilsen.

Allerede i 1993 ble stedet lagt ned, etter beskyldninger om djeveldyrkelse og vold. Dette hadde sitt utspring i kirkebrannene som Aarseth, Varg Vikernes og Bård Eithun tok æren for.

Artikkelen fortsetter under bildet.

VG-faksimiler fra Vikernes-saken

VG-faksimiler fra Vikernes-saken på 90-tallet.

Foto: Faksimile / VG

Så skjedde noe fatalt i svartmetallmiljøet, med en hovedperson de fleste nordmenn husker godt, og som denne uken på ny skapte overskrifter.

Varg «Greven» Vikernes, på den tiden kun kjent fra Mayhem og Burzum, knivstakk og drepte sin tidligere kompis Øystein Aarseth i hans egen leilighet. Vikernes hevdet han gjorde det fordi Aarseth hadde planer om å pine ham til døde og lage film av det.

Da Vikernes ble dømt til 21 års fengsel imploderte miljøet. Men musikkens legendariske status ble igjen.

– Det er musikken som gjør at folk reiser hit

Disse historiene er deler av årsaken til at Schweigaards gate 56 har status som black metals mekka, og mye av grunnen til at fans drar på pilegrimsreise til gamlebyen i Oslo.

Men historiene er ikke alt, mener Nilsen.

Da NRK.no tok kontakt med han tidligere denne uken, var Nilsen klinkende klar på at han ikke ville intervjues hvis det var en sak om Varg Vikernes «siste sprell».

Han mener man bør fokusere på musikken.

– Det ryktet Norge har innenfor black metal kommer aldri til å forsvinne. Det taper seg ikke heller. For den historien er risset inn i stein. Men det er musikken som kom ut av det som gjør at folk reiser så langt for å se dette stedet, sier Nilsen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Neseblod Records

Kenneth Anker Nilsen har ventet lenge på endelig å få ta over legendariske Schweigaardsgate 56. Han håper å bli så lenge at en av barna kan ta over.

Foto: Daniel Eriksen / NRK

Musikkentusiasten forteller om norske band som spiller for et lite publikum i Norge, men blir behandlet som guder i andre deler av verden.

– Nå er det enormt stort (norsk svartmetall, journ.anm.). Jeg tror norsk black metal kan sammenlignes med a-ha. Det er så svært at du ikke kan forestille deg det engang.

– Mange band spiller i Oslo for 2–300 stykker, mens de i Sør-Amerika spiller for 100 000. Og de er helt gale etter det du driver med. Man kan jo fnyse litt av hva norsk musikk tenker på, og hvem media fokuserer på.

Marked for svartmetallturisme

Nilsen peker den tatoverte pekefingeren mot sitt eget land, som etter hans mening ikke markedsfører denne delen av den norske kulturarven godt nok.

– Det hadde kanskje vært bedre om norsk svartmetall fikk litt mer oppmerksomhet. For det er jo en grunn til at så mange liker det. Men Norge er utrolig dårlig til å ta vare på black metal. Men veldig flinke til å ta vare på rock og pop, og sånne stuerene greier.

Han mener det finnes et marked for svartmetallturisme.

Artikkelen fotrsetter under bildet.

Neseblod Records

Er rekke store band har vært innom Neseblod, få går uten å skrive i «gjesteboka».

Foto: Daniel Eriksen / NRK

– Hvis Norge, eller Oslo, hadde vært litt smarte og gitt dette litt mer oppmerksomhet, så hadde de fått så utrolig mye mer turisme. Turismen som kommer hit på grunn av norsk metall er svær, altså. Det er nesten sånn som Munch.

Det skal nok mye til før Oslo kommune bestemmer seg for male operaen svart. Men 1. august kan i det minste Norges definitive svartmetallhovedsete åpne dørene og slippe inn blackpackere fra hele verden.

Og slik blir det i lang tid fremover, skal vi tro innehaveren.

– Jeg blir her til jeg ikke orker mer. Jeg har tre barn og jeg håper noen av dem kan ta over for meg, sier Nilsen.

Norsk Black Metal i Italia.

Se video fra det norske black metal-miljøet i Italia.

Kulturstrøm

  • Sangtekster har blitt enklere, mer repeterende, aggressive og selvopptatte

    Et team av europeiske forskere har analyserte ordene i mer enn 12.000 engelskspråklige sanger, på tvers av sjangrene rap, country, pop, R&B og rock fra 1980 til 2020.

    Ifølge studien, som ble publiser torsdag, har sangtekster blitt enklere og mer repeterende. Tekstene har også blitt mer aggressive og selvopptatte i løpet av de siste 40 årene, skriver The Guardian.

    En av forskerne bak studien, Eva Zangerle, understreker at sangtekster kan være et «speil av samfunnet», som gjenspeiler hvordan en kulturs verdier, følelser og opptatthet endrer seg over tid. Studien trakk ikke frem hvilke artister funnene gjaldt.

    Sangtekster
    Foto: AP
  • Harvard fjerner bokomslag laget av menneskehud

    Prestisjeuniversitetet Harvard sier de har fjernet menneskehud fra innbindingen av en bok de har hatt i ett av bibliotekene sine i over 90 år.

    I 2014 ble det oppdaget at en bok var bundet inn med huden til en død kvinne.

    Harvard, som regnes som det eldste universitetet i USA, har tidligere utnyttet interessen rundt bokens morbide historie. Da det ble oppdaget at det var brukt menneskehud i innbindingen ble det omtalt som «gode nyheter for både tilhengere av innbinding med menneskehud, bokfantaster og kannibaler». I et blogginnlegg samme år skrev Harvard at praksisen med å binde bøker i menneskehud tidligere hadde vært forholdsvis vanlig.

    (NTB)