Økonomidirektør Tom Kontny bekrefter at det vil bli inngått avtaler for "Cool and Crazy", som filmen heter internasjonalt. Det som ikke var ferdigbehandlet i går var omfanget av distribusjonen i USA. De amerikanske distributørene ønsker å gå forsiktig ut, og så øke intensiteten i markedsføringen hvis filmen slår an. Slik er det også gjort i Norge.
Bred internasjonal interesse
Også tre internasjonale agenter sloss om å få bringe "Cool and Crazy" videre ut i verden. I tillegg har en fransk distributør lagt inn bud på filmen, og en svensk distributør har vist stor interesse.
Oppsiktsvekkende
Suksessen er oppsiktvekkende, for "Heftig og begeistret" er en dokumentarfilm. Det vises nesten ikke dokumentarfilmer på kino ute i verden. Spesiell er også den raske responsen. Det er tross alt ikke mer enn tre uker siden filmen hadde norsk premiere.
"Cool and Crazy"s andre markedsvisning mandag kveld hadde fullt hus. Første visning lørdag hadde snaut 40 personer. Begeistringen sprer seg raskt.
Av Einar Guldvog Staalesen
Kulturnytt NRK P2, 13. januar 2001
Bearbeidet for nett av Anne Christine Bratt