Hopp til innhold

Frægd og forvirring

Lars Ove Seljestad har skrive ein roman som ikkje heilt veit kva den vil.

Lars Ove Seljestad
Foto: forlaget

Frægd

Er du fræg? Då er du i så fall gild og gjev, ein folk snakkar om. Ordet ”frægd” er dermed i slekt med ære, og noko kollektivet må sloss for å få tilbake dersom eit enkeltindivid innanfor kollektivet skulle ha blitt spotta eller blitt fråteken ære på annan måte.

Det har ikkje vore så mykje snakk om frægd dei siste hundreåra. Men ”ære” har derimot kome inn i norsk debatt, då gjerne som del av den kulturelle arven til folk frå andre deler av verda. I romanen Frægd let Seljestad livet på ein eplegard i Hardanger bli styrt etter ideal frå vikingtida, der det var viktig å vere fræg og der ein gjerne ropte på Odin når det røynte på.

Donald og Odysseen

Av dette kjem det mykje moro. Men under lesinga dukkar eitt spørsmål opp stadig oftare, nemleg dette: Er det noko meir her enn berre moro? Vil forfattaren seie noko om ære, eller om eplebønder eller om tradisjonar? Etterkvart blei dette spørsmålet såpass påtrengande at det ikkje var så moro lenger. Lat meg først ta for meg det som var moro, for deretter å forklare kvifor morskapen fortok seg:

For det første tek Seljestad her i bruk eit vyrdeleg nynorsk, fullt av ord som berre finst i eldre tekster. Å møte att desse orda er ei ekte glede for denne lesaren.

For det andre kjem det mykje komikk ut av å skrive mandige vikingdåder -som drap med øks- inn i livet til ein 10-åring som slit litt med å henge med i skuletimane. Her finst kostelege situasjonar, ikkje minst der traktoren får vere med på kjøret. Kollisjonar mellom ulike normer eller univers er eit uoppsliteleg grep i heile litteraturen, frå sjøreisene i Odysseen til Donald Ducks mange turar med Petter Smarts tidsmaskiner.

I norsk samtidslitteratur finst ferske døme på slike sivilisasjonsklasj i minst to kritikarroste og framifrå romanar: Cornelius Jakhelln let Odin og dei andre prøve seg i vår samtid i romanen Gudenes fall. Karl Ove Knausgård skriv i En tid for alt historier frå det gamle testamentet inn i ei ramme som liknar på norsk 1800-tal.

Kvar vart det av vitsen?

Det er altså ikkje sjølve grepet med vikingtid i eplehagen som gjer denne romanen vanskeleg å forstå. Problemet er, slik eg ser det, at romanen ikkje veit kva den vil. Alle romanar må byggje opp sin eigen, indre logikk. Det er ikkje noko problem å la folk flyge eller leve under jorda eller i to tidsepokar, berre romanen skaper ei ramme som gjer at lesaren aksepterer at innanfor desse to permane er det akkurat slik det er. Problemet oppstår når forfattaren bryt sine eigne rammer. Då er det fort for ein lesar å lure på kva som er vitsen.

Seljestad etablerer roller og konfliktar, for så å bryte dei oppatt like etter. Når ein hovudkonflikt går mellom svenskar og nordmenn, så blir det pussig at svensken bryt ut i Håvamål. Eller kvifor skal bestefar vere den som jodlar i veg på svisker frå popmusikken?

Det ligg ingenting i karakteren som sannsynleggjer slike utbrot, dermed vert det berre skurr, eller påfunn. For dette er ein roman der påfunna har fått frodige livsvilkår. Såpass frodige at det til slutt verkar som om det er påfunna og sidespranga som er sjølve poenget. Og då dukkar altså spørsmålet opp: Er dette ein roman som berre vil vise fram kor mykje moro det går an å få ut av eit litterært grep?

Rotar bort æra

Med fare for å verke humørlaus, må eg vedgå at dette grepet ikkje er nok til å bere heile romanen. Ulike førestillingar om ære er såpass aktuelle og kompliserte at ein roman som tek opp dette som tema utan å gje lesaren ein einaste ny tanke om saka, verkar som ei avsporing. Dette kunne ha vore ein viktig - og morosam - roman. Men han har ikkje blitt viktig, og då er han ikkje så morosam heller.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober