Hør:
Hedmark og Agder-fylkene peker seg mest ut på vår liste, og vinneren er....
- "Sirdal - meir enn ryper", Sirdal kommune, Vest-Agder.
- "2+2 =5" Froland kommune, Aust-Agder.
- "Utanfor allfarveg - heldigvis", Sande kommune, Møre og Romsdal.
- "Stavtaket foran", Trysil kommune, Hedmark.
- "Hva kan vi gjøre for deg i dag?", Birkenes kommune, Aust-Agder.
- "Den vesle kjempen", Grue kommune, Hedmark.
- "Fra smul sjø til evig snø", Hemnes kommune, Nordland.
- "Ringsaker - midt i væla", Ringsaker kommune, Hedmark.
- "Fly så høyt du vil, med begge beina på jorda", Høylandet kommune, Nord-Trøndelag.
- "Bli en av oss, dra te' Moss", Moss kommune, Østfold.
Kronen på verket
- Slagordene skal si noe om hva kommunen vil markedsføre. Man må spørre seg selv hva man vil bli berømt for. Det skal rett og slett være "kronen på verket", sier reklameguru Ingebrigt Steen Jensen til Norgesglasset.
Han mener slagord som "Trivelige Trøndelag" ikke er så veldig kjent for de som ikke bor deg selv. Da er det kanskje ikke så dumt å endre det til noe mer fengende og moderne.
- Ikke en gang jeg har fått med meg det slagordet, og jeg er over gjennomsnittet interessert, sier Steen Jensen.
Kryptisk og langt
Kommunikasjonsforeningen deler slagordene inn i seks forskjellige kategorier:
- de geografisk orienterte (f.eks. Balestrand - perla ved Sognefjorden.
- de kryptiske (f.eks. Salangen - sprenger grenser)
- de mulige (f.eks. Asker - mulighetenes kommune)
- de lange (f.eks. Ås – mulighetenes kommune der livs-kvalitet i hverdagen skal stå i sentrum)
- de kule (f.eks. Halsa - kjenn kor du trives)
- de intetsigende (f.eks. Øystre Slidre – ein plusskommune)
Yngve Carlsson er forsker ved Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR). Han sier til foreningens nettsted at det ikke hjelper med gode slagord om ikke kommunen følger opp med handling:
– Du kan ikke reklamere deg ut av et dårlig rykte. Du må gjøre noe med forholdene, sier Carlsson.
Oslo selger uansett
Foreningen har også regnet ut at det er rundt 100 kommuner som har slagord, noe som gjør at 330 av landets kommuner ikke smykker seg med et offisielt motto.
En av de kommunene som ikke opererer med et eget slagord er Oslo. Hovedstaden satser på at den selger seg selv, men flere av kommunens etater har egne slagord. Renovasjonsarbeiderne jobber hver dag for å renske byen for søppel under slagordet "Sammen gjør vi Oslos viktigste jobb!".