Den ensomme og kontaktsøkende Mesa er på vei tilbake til Kina for å gjenoppta sin stilling som tollkommisær, etter at han har gjort et mislykket forsøk på å gå i kloster.
Ombord treffer han den skjønne og forheksende Ysé, Hun er vakker, kokett, men med en utilfredstilt uro i seg.
Hun reiser sammen med sin mann, forretningsgambleren de Ciz som håper å bli rik i Kina.
Den tredje mann i kvartetten er plantasjeeieren, eventyreren og lykkejegeren Amalric, en tidligere beiler som hun har avvist.
Skapende geni
T.S. Eliot omtalte Paul Claudel (1868-1955) som det største skapende geni innenfor det 20. århundres poetiske drama.
Sammen med den legendariske skuespilleren og instruktøren Jean-Louis Barrault fornyet han fransk teater. «Dagen vender» er kanskje Claudels mest kjente teaterstykke og har vært oppført flere ganger i Norge.
Det er ikke nettopp små temaer dette drama berører: kjærlighet og død, sanselighet og hengivenhet, troskap og svik. Dypest sett handler det om konflikten mellom et religiøst kall og jordisk kjærlighet. Det reflekterer en krise Claudel selv gjennomlevde i årene rundt det forrige århundreskiftet.
Nicole Macés innstudering av «Dagen vender» er fra 1969 og vi sender det i tre deler, som svarer til stykkets tre akter.
Fakta om stykket
Oversettelse: Claes Gill
Musikk: Arne Nordheim
Lyddesign: Erna Hovlund
Regi: Nicole Macé