Anmeldt av Helen de Bellis
Hong Kong-regissøren er blant Kinas mest markante filmskapere, og mannen bak suksessfilmen ”In the Mood for Love” fra 2000. Nå er endelig oppfølgeren klar, ”2046”. Og det er blitt en visuell perle som stimulerer og pirrer sansene – en mesterlig film på alle måter.
Selv om ”2046” omtales som oppfølger av ”In the Mood For Love”, krever det likevel ikke at du skal ha sett forgjengeren for å få fullt utbytte av den nye filmen. Det er temaer og uttrykk som knytter filmene sammen, mer enn den konkrete handlingen.
Fremtidsroman
Tittelen ”2046” viser til ett år, ett hotelrom, en novelle, ett fantasisted i fremtiden og til kvelden før 50 års-markeringen av Hong Kongs overdragelse til Kina.
Filmen tar oss med til Hong Kong på 1960-tallet, og til journalisten Chow som sjekker inn på et slitent, snuskete hotell - hvor han i naborommet en gang hadde et forhold til en kvinne.
Her skriver Chow på science fiction-romanen ”2046”, mens han brødfør seg ved å selge sladderartikler til avisene. På kveldene dyrker han nattklubblivet – drikker og fester hardt, spiller om penger og går til sengs med en serie glamorøse kvinner. Etter hvert begynner fantasiene i fremtidsromanen å smelte sammen med nåtiden og virkeligheten…
Nåtid og fortid
Handlingen går frem og tilbake i tid. Den fortelles i nåtid og i flashbacks, og det er ikke alltid like enkelt å få med seg alt.
Karakterene er spennende, intense og følsomme – ensomme mennesker som har gått seg vill i livet. Atmosfæren er samtidig erotisk, lyrisk og bisarr, og gir ”2046” et sensuelt preg som mer antyder enn viser det seksuelle.
”2046” er en visuell henrykkelse, penslet frem av lys, skygge og rike farger. En film som gir deg mye å tenke på og snakke om etter kinoturen.
(6 stjerner)
Flere påskefilmer
Selv om "2046" ifølge Nitimens filmmedarbeider er påskens beste, er det i tillegg mange andre filmer som kanskje kan friste.
Her kan du høre mer om disse påskefilmene!