I dag vant Ylvis prisen for beste internasjonale artist i Asias største musikkshow, MAMA, i Hongkong, og kan virkelig si å ha tatt verden med storm. Fra før har videoen deres The Fox blitt sett snart 240 millioner ganger på Youtube.
- Les:
Eminem og Ylvis
– Det er utvilsomt en svært verdifull eksponering for Ylvis og The Fox. Asia kniver med USA om å være det største musikkmarkedet i verden, og showet sendes i 94 land og det er vel anslått rundt 2,4 milliarder seere, sier Axel Myre Hyge i Warner Music til NRK.no.
– Hvor stort er dette?
– Det er en pris artister som Eminem, Usher og Linkin Park har vunnet tidligere, og i fjor gikk den til Psy. At Ylvis har kommet seg opp på dette nivået i løpet av få måneder er enormt.
– Hvor går ferden videre?
– Det vil tiden vise. Det er fremdeles stor interesse og massiv etterspørsel fra svært mange markeder som vil ha Ylvis inn til TV-oppdrag og promo-aktiviteter, - også har vi jo selvsagt Spektrum-konserten 28. februar å se frem til.
Eksponert i mange ulike kanaler
Medieviter Cathrine Salhus har skrevet Masteroppgave om norske artisters bruk av sosiale medier i egen promotering. Hun mener Ylvis-brødrene aldri ville oppnådd samme suksess uten sosiale medier.
– Jeg tror ikke Ylvis ville hatt like stor suksess i Asia og generelt internasjonalt om det ikke var for sosiale medier. Da tenker jeg på i den graden de har blitt eksponert på.
Salhus mener The Fox appellerer til en veldig bred gruppe. Det lages barnebøker om reven og mange unger er opptatt av dette. I tillegg er musikken catchy, blir spilt overalt og folk er opptatt av den.
– Fordi videoen slår an blir den delt i sosiale medier. Jeg tror kombinasjonen av alt dette har vært veldig positivt for dem, sier Salhus.
– Her i Norge tror jeg det viktigste for Ylvis' suksess er måten de har jobbet på, at de har vært eksponert i mange ulike kanaler, og at vi allerede har et forhold til dem. Men sosiale medier bidrar helt klart til at det blir en ennå større snakkis. Positiv omtale er alltid god PR, sier Kathrine Salhus til NRK.no.
TVNorge superstolte av brødreparet
I TVNorge er stemningen på topp etter at Ylvis vant prisen for beste internasjonale artist. Suksessen med The Fox har helt klart hatt en positiv innvirkingen på børdreparets talkshow «I kveld med YLVIS», som nå er ferdig for i år.
– Hva kan man si annet enn at det blir mer og mer fantastisk med Ylvis for hver dag som går. I den grad jeg trodde det ikke var mulig å gratulerer med flere ting, så får de en til fra TVNorge. Vi er så utrolig stolte av dem, sier Hanne McBride som er mediesjef i TV Norge.
Flere har fått øynene opp for Ylvs-brødrene etter suksessen. Programmet hadde denne sesongen i snitt 339.000 seere, som er en økning fra de to foregående sesongene.
– Blir det eksport nå?
– Showet vises allerede både i Norge og i Sverige og TVNorge har hatt interesse fra flere land. I tillegg er klippene fra denne sesongen svært populære på TVNorges YouTube-kanal. Det er ikke lenger uvanlig å klokke opp en par hundre tusen visninger på en dag, sier McBride til NRK.no.
Og når det regner på presten så drypper det på klokkeren.
– Klart det har dryppet på oss. Dette var innhold i et TV-program, men fra nå av er det bare å bøye seg i støvet og være nysgjerrig på hvor langt Ylvis kan ta dette.
Det som har skjedd med The Fox er en ekstrem anerkjennelse av Ylvis sitt unike talent, og en aldri så likten high-five til TV Norges humorsatsning, og vi er takknemlig for å ha vært en del av det, sier McBride til NRK.no.
- Les også: