– Det hjelper at man blir sett på en del celebre barn. Det gjør folk bevisste på merket, sier Marion Reynolds (38) som sammen med mannen driver det eksklusive barneklesmerket Pale Cloud.
I juni i år feiret Angelina Jolie 38-årsdagen sin på en restaurant i Berlin sammen med ektemannen Brad Pitt og de seks barna. Da de var ferdige med middagen, sto paparazziene klare på utsiden for å ta bilde av bursdagslaget.
Få timer senere var bildet av den rosa silkekjolen, som ikke var på Angelina, men på datteren Zahara (8), spredd for vinden på utallige blogger og nettaviser.
Klærne til norske Marion er ikke bare blitt avbildet på barna til Brangelina, men også til Beckham og den norske og danske kongefamilien.
Forlot fast NRK-jobb
Marion Reynolds studerte ved Oslos designskole Esmod, og jobbet i NRKs kostymeavdeling ved siden av studiene. Etter et halvt år i NRK fikk hun tilbud om fast jobb.
Men den faste jobben holdt henne ikke lenge i hjemlandet. Før hun startet opp sitt eget merke jobbet Reynolds både i Danmark, Shanghai, Mumbai, New Delhi og London.
– Jeg har reist mye og jobbet i mange forskjellige land. På den måten har jeg fått med meg ganske ulike aspekt av industrien. Jeg har hatt forskjellige roller, og gjort alt fra å jobbe tett med leverandørene til å kjøpe stoffer i Paris. Det var veldig varierende og ga meg en solid base med ulike erfaringer, forteller Reynolds til NRK.no.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Datteren til prins Edward, Lady Louise Windsor, i klær designet av den norske designeren Marion Reynolds.
Foto: JACK HILL / AfpSolgte hus for å starte opp
Den norske familien bruker også klærne til Marion Reynolds. Her er Ingrid Alexandra i en kåpe fra Pale Cloud.
Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpixI 2010 startet hun opp merket Pale Cloud med mannen Ian Reynolds. De solgte «et par hus» for å kunne investere i selskapet og flyttet til Sverige for å drive det.
– Da jeg fikk datteren min Freya i 2009, ville jeg ha kvalitetsplagg som var moteriktig. Det var mye polyester og nylon i barneklærne, og det likte jeg ikke. Jeg så at det var et tomrom i barneklesmarkedet. Det var da jeg tenkte «kanskje jeg ikke skal tilbake i noen jobb, kanskje jeg skal skape mitt eget firma».
Det eksklusive merket Pale Cloud retter seg mot jenter i alderen 4 til 14 år.
Klærne er laget av silke, kasjmir og skinn, og koster mellom 350 og 6000 kroner.
– Da vi lagde den første kolleksjonen fikk vi ordre fra 14 forskjellige land. Det var vi veldig fornøyd med. Vi var forholdsvis dyre sammenlignet med andre merker, og vi hadde heller ikke noe kjent navn på dette tidspunktet.
Viktigere å kle opp barna
I dag blir Pale Cloud solgt til 24 land, og henger imellom 50 og 60 butikker. Barneklesmerket har også fått innpass i eksklusive varehus som Barneys og Harvey Nichols hvor Marion Reynolds klær henger ved siden av merker som Fendi og Gucci.
Da klærne ble sett på barna til blant annet Katie Holmes og Tom Cruise, Heath Ledger og Michelle Williams, Sarah Jessica Parker og Matthew Broderick og Victoria og David Beckham, vokste også interessen rundt merket.
Snart skrev kjendisblader som People og E! Online, men også motemagasiner som Cover og Vogue, om barneklærne som Marion Reynolds har designet fra Helsingborg i Sverige.
– Jeg tror det er viktig. Både kjendiser og barna deres blir sett opp til, og mange vil gjerne kle seg som dem. Klærne dere påviker nok både foreldre og barn, bevisst eller ubevisst. De får på en måte en bekreftelse på at det er «riktig» merke å kjøpe, og dette kan påvirke valget når de handler.
Så kjendisbarna har på mange måter like stor påvirkningskraft som foreldrene?
– Ja, det tror jeg de har. Det er blitt viktigere å kle opp barna. Nå er folk like opptatt av barnas klesskap som de er av sitt eget, sier Reynolds.
Voksende barnetrend
Suri Cruise, datteren til Tom Cruise og Katie Holmes, blir allerede omtalt som et moteikon av tabloidene. 7-åringen skal etter planen også starte sin egen kleskolleksjon.
Foto: JAVIER BARBANCHO / REUTERSDet er ikke bare kjendisene som er opptatt av å kle smårollingene opp i stilriktige klær. I 2012 lanserte Lindex en barnekleskolleksjon med motehuset Missoni, og hos andre lavpriskjeder som H & M og Zara skiftes trendene på barneklærne like fort ut som i voksenavdelingen.
I 2011 kom den engelske undersøkelsen «Little Miss Fashionista» som kartlegger britiske foreldres kjøpevaner. Ifølge undersøkelsen eier mer enn en tredjedel av alle engelske barn et designerplagg før de har fylt to år.
39 prosent av foreldrene svarer at de synes det er viktig å holde barnet sitt oppdatert på motefronten, og 36 prosent er redd barnet skal bli mobbet dersom garderoben ikke er bra nok.
Willy-Tore Mørch, professor i barn og unges psykiske helse ved Universitetet i Tromsø, har vært kritisk til utviklingen.
– Det har skjedd en kraftig utvikling i press om moteklær. Motebransjen kryper nedover i alder, og designer klær som gjør at barn ser ut som voksne, uttalte han til VG i forrige uke.
Ikke problematisk
I reklamekampanjene til Pale Cloud poserer de små jentene med oppsatt hår og elegante kjoler. Marion Reynolds ser ingenting problematisk med å bruke barn i en slik setting.
– Det har vært gjort i lang tid, i alt fra leverposteibokser til på barne-TV. Så lenge det er sunne og trygge omgivelser, så synes jeg ikke det er feil.
Designeren tror ikke nødvendigvis at motepresset på barn øker selv om enkelte foreldre kler barna mer opp enn før.
Selv understreker hun at de mer eksklusive plaggene fra hennes kolleksjon, for eksempel silkekjolen som Angelinas datter Zahara brukte, er for spesielle anledninger som bryllup, dåp eller andre viktige markeringer.
– Alt til sin tid. I barnehagen har man praktiske klær, men skal man på noe spesielt vil man kanskje ha noe mer eksklusivt. Det er viktig at man kan velge det som passer til ulike type anledninger, sier Reynolds.
Er det litt unorsk å kle opp barna sine på denne måten?
– Det er norsk å tenke praktisk. Jeg tror at i mange andre land, i Sør-Europa, for eksempel, så er de opptatt av å kle barna sine pent. Hvis de skal ut og handle en lørdag så kler de barna opp i en fin kåpe og fine sko. Men jeg mener det er viktig at folk gjør det som passer for dem.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Marion Reynolds tror små jenter liker å kle seg opp, uansett om det er foreldrene eller barna selv som bestemmer klesdrakten.
Foto: Pale CloudUaktuelt å være i Norge
Noen vil kanskje si at det er unorsk å starte opp et luksuriøst motemerke for jenter mellom 4 og 14, men det er ikke derfor Marion Reynolds aldri kunne tenke seg å flytte bedriften til Norge.
– Jeg kunne ikke dratt tilbake til Norge. Når det gjelder mote og design sitter danskene og svenskene litt lenger fram i bussen enn det nordmennene gjør. Det er ikke lagt til rette for at man drive på med en bærekraftig designmerke i Norge på samme måte som i for eksempel Danmark, sier Reynolds.
Flere designskoler, vellykkede klesmerker, stipender og praksisplasser har gitt dansk mote en helt annen status i Danmark enn det norsk mote har i Norge.
– Jeg vet ikke om nordmenn har den samme nasjonalistiske følelsen for design. I Danmark er de veldig stolte av klesmerkene sine og foretrekker disse framfor utenlandske merker. I Norge er det nesten litt omvendt, sier designeren som bodde i Danmark i tre år.
På grunn av et lite miljø og få designjobber i Norge, anbefaler hun aspirerende designere til å reise ut av landet.
– Norge er kanskje ikke stort nok. Det rettes ikke nok oppmerksomhet mot design. Hvis man er ambisiøs og ønsker å høste erfaringer kan det være lurt å reise ut hvor man kan jobbe for mer etablerte selskaper. I Norge er det mange dyktige som prøver seg, men så er det ikke nok penger eller ressurser til å dra merket videre, sier Reynolds.