– Umusikalsk å redusere Operaen til et privat festlokale

Kulturkommentatorer har forståelse for at Operaen, som sliter økonomisk, leter etter nye inntektskilder, men mener ikke utleie til private fester er veien å gå.

Operahuset i Oslo

BLE STENGT: Lørdag var Operaen i Bjørvika stengt av for publikum på grunn av en privat bryllupsfeiring. Til vanlig er operahuset en av Oslos mest populære attraksjoner for turister og lokale.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

– Jeg har stor sympati for at Operaen leter etter måter å tjene penger på, men jeg synes ikke at Operaen skal bli et festlokale for de mest bemidlede av oss, sier Hilde Sandvik, tidligere mangeårig kultur- og debattredaktør i Bergens Tidende og nå sjefredaktør for kulturnettstedet Broen.xyz.

– Operaen er vårt alles felles hus, og det å redusere den til å bli et privat selskapslokale, lyder umusikalsk i mine ører, sier Sandvik.

«Betydelig beløp»

Hele lørdag stengte Den Norske Opera & Ballett i Bjørvika i Oslo både dørene og operataket for turister og andre besøkende. Årsaken var at operahuset for første gang var leid ut til privat bryllupsfeiring.

– Operaen er i en presset økonomisk situasjon og trenger også penger utover billettinntekter, og da valgte vi å si ja denne gangen. Vi tenkte oss om to ganger, og skal nå evaluere dette, sier Kenneth Fredstie, markeds- og kommunikasjonsdirektør ved Den Norske Opera & Ballett.

Agnes Moxnes

KRITISK: – Det gir signaler om at Operaen er til salgs hvis bare pengesummen er høy nok, sier NRK-kommentator Agnes Moxnes.

Foto: NRK

Fredstie vil ikke si hvor mye det kostet å leie hele bygningen i én dag.

– Jeg kan ikke kommentere kontraktsforhold, men beløpet var betydelig. Det kanaliseres inn i vår daglige drift og kunstproduksjon, sier han.

– Gir dårlige signaler

Kulturkommentator Agnes Moxnes i NRK la selv merke til det spektakulære fyrverkeriet som lørdag kveld prydet Oslo-himmelen til ære for brudeparet i Operaen.

– Jeg kan skjønne at Operaen bruker en nødløsning som dette med tanke på økonomien, men det er ikke ideelt, det gir noen dårlige signaler. Det gir signaler om at Operaen, vår kulturelle storstue, er til salgs hvis bare pengesummen er høy nok, sier Moxnes.

Operaen er landets største kulturinstitusjon, målt ut fra budsjett og antall årsverk. De får over en halv milliard kroner i offentlig støtte og er blitt en svært populær turistattraksjon i hovedstaden siden åpningen i 2008.

Operaen sliter økonomisk

Hilde Sandvik

– ALLES HUS: – Operaen er tross alt et hus vi alle eier gjennom Staten. Da synes jeg ikke det skal bli et festlokale for de mest bemidlede av oss, sier Hilde Sandvik.

Foto: NRK

Den økonomiske situasjonen er imidlertid mindre lys. Driftsresultatet stuper – regnskapet for 2015 viser et kraftig fall til 67 millioner kroner i underskudd.

– De sliter voldsomt med pensjonsforpliktelsene sine og er nødt til å løse det. Jeg tror ikke de kan vente å få noe særlig økt støtte fra Staten, sier Moxnes.

Sandvik mener Operaen bør droppe utleie som et svært dyrt, privat selskapslokale og heller se til ambassadørordningene flere kunstmuseer har.

– Der knytter en i mye større grad private donasjoner direkte til kunstproduksjon. Man kan gå inn direkte og støtte, gjerne mot at en også får noen fordeler. I dette tilfellet med Operaen, høres det ut som pengene for bryllupsarrangementet skal gå til den generelle driften.

Kulturstrøm

  • Stjernespekket Hitchcock-hommage

    Netflix-filmen «The Woman in the Window» er en visuelt forseggjort og velspilt psykologisk thriller med et imponerende rollegalleri (Amy Adams, Gary Oldman, Julianne Moore). – Fungerer godt som popkornvennlig kveldsfilm, skriver Filmpolitiet. (Terningkast 4)

    Amy Adams i filmen "The woman in the window"
    Foto: Melinda Sue Gordon/Netflix