Flere TV- og strømmetjenester opererer med urimelig lange oppsigelsestider, som bryter med markedsføringsloven. Det mener Forbrukerombudet som nå har sett seg nødt til å sende ut brev til 23 leverandører med krav om endring.
Les alle brevene på Forbrukerombudets nettsider
I tillegg viser de til utstrakt bruk av bindingstid, og det kan være vanskelig å få sagt opp et abonnement.
– Vi har sett at det kan gå opp mot fire måneder før du har kommet deg ut av en avtale etter at du har bestemt deg for det, sier Forbrukerombud Gry Nergård til NRK.
Forbrukerombudet mener at oppsigelsestider på over en måned strider mot markedsføringsloven.
- Les også:
- Les også:
Vil ha ned bindingstiden
Hun mener problemet er spesielt utbredt blant TV- og strømmetjenester. Nå vil hun ha en endring.
– Vi har gått gjennom tjenestene fra 23 leverandører og sett hvordan kontraktene er og hvilke opplysninger som kjøperne får. Vi har sendt brev til alle og redegjort for hvordan vi mener det bør være med hensyn til bindingstid, oppsigelsestid og informasjon som gis til forbruker, sier hun.
Ombudet viser til at bindingstid benyttes i utgangspunktet ved inngåelse av avtale med en ny tilbyder – men at en rekke tilbydere krever at kunder forplikter seg til ytterligere bindingstid i forbindelse med endringer i kanalpakker og liknende. Dermed kan kundene sitte låst i en kontinuerlig bindingstid opp mot tilbyderen.
Samtidig er de nordiske forbrukerombudene enige om at maksimal bindingstid ikke bør være lenger enn seks måneder. I Danmark er dette blitt en del av lovverket når det gjelder forbrukeravtaler, og Forbrukerombudet ønsker den samme lovendringen i Norge.
– Hvis det er bindingstider som det ikke er grunnlag for å ha, så er det et urimelig avtalevilkår. Det vil det også være om det er for lang oppsigelsestid. Da er det også et urimelig vilkår som vi vil ta med Markedsrådet, som er domstolen på dette området, sier Forbrukerombudet.
– Økonomisk sikkerhet
Viasat, et selskap med en praksis på tre måneders oppsigelsestid, er et av selskapene som Forbrukerombudet nå snakker hardt til. Men Vegard Drogseth, som er administrerende direktør i selskapet, er ikke helt enig med Nergård.
– Jeg vil si at brudd på markedsføringsloven er litt sterke ord, sier han.
– Denne saken var oppe i Markedsrådet i 2006, og da fikk Viasat medhold i at oppsigelsestiden var OK. Men når det er sagt, så har markedet endret seg vesentlig siden 2006. Så vi ser fram til å ha en dialog med Forbrukerombudet og bransjen på hva som er riktige vilkår for TV-tilbydere, sier Drogseth til NRK.
Viasat-direktøren mener at oppsigelsestiden er en økonomisk sikkerhet når selskaper gjør store investeringer for å lage et bedre tilbud til kundene.
– Historisk sett henger oppsigelsestiden sammen med ønsket om å ha en forutsigbarhet, spesielt i forhold til kjøp av dyre rettigheter og investering i ny teknologi. Men samtidig i et nytt marked med mange konkurrenter kreves det at vil tilpasser oss til den nye markedssituasjonen – og det er vi helt åpne for å gjøre.
Altibox, C More Entertainment, Canal Digital Kabel-TV, Canal Digital, CDON, Film2Home, FilmNet, Get, HBO Nordic, Headweb, Lyse Energi, Mubi, Netflix, NextGenTel, Norgesfilm, RiksTV, SF Anytime, Telenor Comoyo, Telenor, TV2 Sumo, Viaplay, Viasat og Viken Fibernett har alle fått brev fra Forbrukerombudet.