Eksperter og TV-seere har kåret Hillary Clinton til vinneren av den første debatten mot Donald Trump. Kjell Terje Ringdal, førstelektor i retorikk ved Høyskolen Kristiania, mener det er et godt bilde på hvem som vant debatten retorisk.
Magefølelsen bestemmer mye
Likevel tror han ikke at seernes opplevelse av at Clinton vant, får noe å si for Trumps oppslutning på meningsmålingene. Det er andre mekanismer som bestemmer når folk tar en valg, mener han.
– Det man vet, er at politiske valg foretas fra magen og oppover, og i beste fall ender det i fornuften hvor man rasjonaliserer det man egentlig føler. Det er der Trump henter sin kraft. Han er istand til å mobilisere og målbære den forlattheten som middelklassen i USA føler. Han scorer på det å ikke være politiker, sier Ringdal.
Bulldoser av en politiker
Kjell Terje Ringdal mener det store spørsmålet blir hvor mange som faktisk velger en ikke-politiker, selv om de har stor sympati for han.
– Her er det en bulldoser av en politiker som er forretnignsmann, og hele hans politiske plattform er å se verden som om den var forhandlinger i et businessmøterom, sier Ringdal.
Han mener at Trump henter kraft fra argumentasjonen «jeg har erfaring som businessmann, jeg har blitt fryktelig rik, og i og med at jeg har blitt så rik, så betyr det at jeg er en suksess, og en suksess bør man velge til president».
– Clinton vant med sjarm
Ifølge Huffington Post avbrøt Trump sin motkandidat 50 ganger, mens hun avbrøt han 17 ganger.
– Hvis man ser på det man i retorikken kaller for "actio", altså hvordan ser du ut, hvordan er du, hvodan interagererer du med din motdebattant, så vant Clinton klart 10-0. Hun er mer polert, mer veloppdragen, og hun klarte å hente fram noen blendende smil og sjarm, i mye større grad enn en lett agressiv og defansiv Trump som jeg tror liker dårlig å debattere med en sterke kvinner.
– Men er ikke det noe av TV-debattens karakter, at man vil få frem styrken i sitt eget og man ønsker å bryte med disse reglene?
– Ja, det er det man ser i mange ytterligånde politiske bevegelser. Man ønsker å markere seg som noe annet enn en politiker. Det fungerer politisk og opp mot velgerne. Det fungerer også mediemessig. Dette er jo verdens største TV-show, sier Ringdal.