NRK Meny
Normal

– Tør ikke putte penger i kvinne-regisserte filmer

Bare hver femte europeiske film er regissert av en kvinne, viser nye studier. Sponsorer mener det er stor risiko knyttet til filmprosjekt ledet av kvinner, hevder undersøkelsen.

Margreth Olin med filmen "Mannen fra Snåsa"

Margreth Olin er en av få kvinnelige regissører med film på Kino i år.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Det er European Womens Audiovisual Networks (EWAN) som i sju år, har undersøkt filmbransjen i Sverige, Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Italia, Østerrike og Kroatia.

Ifølge rapporten utgjør kvinner 44 prosent av dem som har studert ved filmskoler, men har regi på kun 20 prosent av de europeiske filmene.

– Satser ikke på kvinner

Rapporten fra EWAN konkluderer med at 84 prosent av finansieringsressursene går til filmer som ikke regisseres av kvinner, og at investorer mener det er stor risiko knyttet til å putte penger i filmer regissert av kvinner.

«Kvinnelige regissører blir sett på som en stor risiko for filmer med et stort budsjett, og sjangre som action, drama og historier med en mannlig hovedkarakter», heter det i rapporten skriver The Guardian.

Ifølge organisasjonen bak rapporten bør de europeiske landene vedta kvotering i bransjen, og sette temaet høyere opp på dagsorden.

Regissør Hanne Larsen

Regisør Hanne Larsen under innspillingen av 'Gilberts grusomme hevn'. Filmen er en av får regissert av en norsk kvinne og som vises på kino i år.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

Få kvinner bak norske filmer

I år har 30 norske filmer premiere på kinoer, ifølge Aftenpostens kartlegging. Av disse filmene er seks regissert av kvinner, viser en opptelling NRK har gjort: Margrethe Olins Mannen fra Snåsa, Vibeke Idsøes Løvekvinnen, Sara Johnsens Rose Marie og Gartnerens hemmelighet, Hanne Larsens Gilberts grusomme hevn, Katarina Launings Askepott, Aasne Vaa Greibroks Alt det vakre.

Før jul vedtok Stortinget at det skal være en kvinneandel på 40 prosent i norske film.