Hopp til innhold

– Spellemannprisen mister sin betydning

Daglig leder i Kirkelig Kulturverksted, Erik Hillestad mener det er urettferdig at CD-plater ikke lenger kan sendes inn til Spellemannprisens jury for vurdering.

Erik Hillestad, daglig leder i Kirkelig Kulturverksted

Erik Hillestad er opprørt over at det fysiske formatet avvises av Spellemannprisen.

Foto: Marianne Lystrup

Juryen i Spellemannprisen får ikke lenger tilsendt CD-plater i posten, men må lytte til innspillinger på enten WiMP, Spotify eller egne mp3-filer. I et innlegg på Kirkelig Kulturverksteds nettside skriver daglig leder, Erik Hillestad, at den nye ordningen gjør at Spellemannprisen mister sin betydning.

«Denne ordningen bidrar til at det som en gang var musikkbransjens gjeveste trofé i mange sjangere ytterligere mister sin betydning som kvalitetsstandard.»

Takker nei uten CD

Ifølge Dagsavisen opplever Hillestad det som urettferdig at CD-er avvises.

– Spellemannprisen er en kvalitetspris. De fleste som jobber med lyd er opptatt av dynamikk og dybde i lydbildet. Når vi legger så mye vekt på sånne ting, så er det trist at det ikke blir lagt like stor vekt på når en jury skal forholde seg til det, sier Erik Hillestad til avisen.

Styreleder i Spellemannprisen, Marte Thorsby

Marte Thorsby, styreleder i Spellemannprisen, forteller at noen sier nei til å sitte i juryen fordi de ikke får CD-er.

Foto: Tommy Normann

Styreleder i Spellemannprisen, Marte Thorsby, understreker at ordningen var den samme i fjor, og at dette er tredje året med digital påmelding.

Opptil 1000 bidrag er påmeldt, og de ulike klassene vurderes av en jury på fem til syv medlemmer. Ifølge Thorsby er jurymedlemmene stort sett veldig fornøyd med ordningen, men det har vært et par som har takket nei til å sitte i jury fordi de ikke får CD-er.

Praktiske årsaker

Det er praktiske årsaker som ligger til grunn for at det fysiske formatet nå avvises.

– Det meste konsumet av musikk i dag skjer via strømmetjenestene. I tillegg har WiMP nylig fått en HiFi-tjeneste som gjør at det er nær CD-kvalitet på lyden som strømmes. Alle hensyn tatt i betraktning, og med nye filformat, mener vi at dette er en ordning som fungerer bra, sier Thorsby til NRK.no.

Men ifølge Hillestad ødelegger strømming noe av lyden i musikken.

– Følelsen i musikken er annerledes når en lytter på MP3 eller strømming, i forhold til CD. Når jeg mastrer platene bruker jeg god tid på å finne den riktige avstanden mellom sporene, sier han til Dagsavisen.

Prosjektleder for WiMP HiFi, Pål Bråtelund, presiserer at lyden som strømmes er identisk med CD-kvalitet.

– Vi streamer nøyaktig de samme filene som går på CD-plater.

Kirkelig kulturverksted legger ikke ut musikk til strømmetjenestene før den har vært på plate i tre år.

– Mange andre har også valgt å holde ny musikk unna disse tjenestene. Dermed er vi henvist til mp3-varianten. Spellemannprisen forutsetter at alle er med på strømming, men det er jo ikke tilfellet, sier Hillestad.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober