Mandag kunngjorde Apple som forventet at de lanserer en ny strømmetjeneste for musikk.
Apple Music skal tilby digitalradio og strømming til Apples allerede betydelige brukermasse.
Bare Norden strømmer
Norske forbrukere har forlengst vent seg til at musikksamlinga ligger i skyen, og er storforbrukere av tjenester som Wimp/Tidal og Spotify.
Men for et større internasjonalt publikum er det en ny og ukjent verden Apple nå inviterer dem inn i, forteller Daniel Nordgård ved Universitetet i Agder.
– Det som er viktig å huske på med strømming, er at de store markedene ikke har tatt det til seg. Tyskland og Japan har ikke digitalisert i det hele tatt.
Amerikanerne har på sin side omfavnet digital musikk, men ikke på samme måte som i Norden.
– USA domineres av nedlastingstjenester som Itunes på den ene siden, og digitalradio som Pandora og SiriusXM på den andre, sier Nordgård.
Han tror likevel at flertallet også i disse landene vil være over på betalte abonnementer i løpet av de neste fem årene.
Skulle Apple klare å få amerikanerne til å omfavne strømming, kan imidlertid ting endre seg raskt, mener seniorforsker Marika Lüders ved SINTEF.
– Brukervanene våre har vært overraskende enkle å endre, i hvert fall hvis vi ser på Norge. På rundt fem år gikk vi fra å bruke CD-er, nedlasting og ulovlig fildeling og til å i all hovedsak bruke strømmetjenester, sier Lüders, som tror verden for øvrig vil følge etter.
– Om fem år? Da er det i hovedsak strømmetjenester som gjelder.
Må skape betalingsvilje
At strømming er et fremmed konsept for amerikanere flest, ble tydelig da Tidal ble lansert i USA, forteller førsteamanuensis Arnt Maasø ved Universitetet i Oslo.
– Det interessante med Tidals USA-lansering var hvor mye kritikk de fikk, tilsynelatende fordi mange ikke visste hva strømming er, og at det var fremmed for folk å skulle betale, sier Maasø.
Apples musikktjeneste skal koste 10 dollar i måneden, det samme som Spotifys betaltjeneste og Tidals rimeligste abonnement.
Det kan bety at Apple nå tror at mange nå er villig til å betale en fast månedlig sum for musikken de lytter til.
Mens Spotify lenge har hatt en viss markedsandel i USA, er det fortsatt få brukere som betaler for tjenesten. Men Apple er i en unik posisjon til å øke folks vilje til å betale, mener Maasø.
– De eksisterende brukerne trenger nesten ikke gjøre noe aktivt, bare si ja takk til et prøveabonnement som deretter fornyes automatisk. Det er en veldig lav terskel for å bli medlem.