Hopp til innhold

– Norske bedrifter opererer i en gråsone

Stadig flere selskaper benytter Snapchat som markedsføringskanal. Medietilsynet og Forbrukerombudet frykter at mediet kan rette reklame direkte mot barn.

Snapchat-ikonet

MANGE BRUKERE: Over én million nordmenn bruker bilde- og videodelingskanalen. Nå kommer bedriftene etter.

Foto: LIONEL BONAVENTURE / Afp

Det sosiale mediet Snapchat brukes av mange unge i Norge. Nå har en rekke bedrifter fått øynene opp for at tjenesten kan brukes til å fronte egne produkter og kampanjer. Medietilsynet og Forbrukerombudet mener dette kan by på utfordringer.

Forbrukerombud

FORBRUKEROMBUDET: Gry Nergård i Forbrukerombudet forteller at de ikke har oversikt over om det er firmaer som retter seg spesielt mot barn på Snapchat.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Det som er vanskelig med alle sosiale medium er at vi ikke er mindreårige selv. Vi har ikke noen stor oversikt over om det er enkelte firma som retter seg inn spesielt til den målgruppen, sier Gry Nergård i Forbrukerombudet.

– Problematisk

Haribo, McDonalds, Stabburet, Grandiosa og Coca-Cola Norge er noen av firmaene som bruker bilde- og videodelingskanalen i markedsføringen.

Dag Olav Stokken, kommunikasjonsdirektør i Stabburet, forteller at deres primærmålgruppe er 18–25 år. De ønsker ikke å rette reklame mot barn på Snapchat, men han innrømmer at det likevel kan være problematisk å vite hvem snappene går ut til, da man ikke får opp navn eller alder.

– Det er en problemstilling uansett mediekanal at en kan nå målgrupper som ikke er tilsiktet.

– Foreldrene må følge med

Lene Pettersen er strategi- og pr-foreleser ved Westerdals Oslo School of Arts, Communication and Technology. Hun mener Facebook og Snapchat skaper hodebry.

– Ut fra det jeg har forstått har ikke Snapchat like detaljert informasjon om brukerne som for eksempel Facebook. Begge aktørene er utenlandske, og de forholder seg ikke til norsk markedsføringslov. Det er sånn sett en gråsone for det juridiske.

– Medietilsynet vil heller henvende seg til foreldrene. Dette er en av grunnene til at det er viktig at foreldrene er med og snakker med barna om mediebruk. Spesielt sosiale medier, oppfordrer Ida Erikstad i Medietilsynet.

Strenge retningslinjer

Vi har strenge interne retningslinjer og markedsfører ikke våre produkter mot barn. I år bruker Coca-Cola Norge Snapchat som en del av vårt festivalsamarbeid med Natt & Dag, hvor de reiser rundt i Norge og lager stemningsrapporter fra forskjellige festivaler, forteller Tonje Haugen, Brand Activation Manager i Coca-Cola Norge.

Til NRK sier kommunikasjonssjef i McDonalds Norge, Katrine Moe, at for deres del var Snapchat-markedsføringen bare et engangstilfelle, og at de generelt ikke markedsfører mot barn. Haribo sier det samme.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober