NRK Meny
Normal

– Norske bedrifter opererer i en gråsone

Stadig flere selskaper benytter Snapchat som markedsføringskanal. Medietilsynet og Forbrukerombudet frykter at mediet kan rette reklame direkte mot barn.

Snapchat-ikonet

MANGE BRUKERE: Over én million nordmenn bruker bilde- og videodelingskanalen. Nå kommer bedriftene etter.

Foto: LIONEL BONAVENTURE / Afp

Det sosiale mediet Snapchat brukes av mange unge i Norge. Nå har en rekke bedrifter fått øynene opp for at tjenesten kan brukes til å fronte egne produkter og kampanjer. Medietilsynet og Forbrukerombudet mener dette kan by på utfordringer.

Forbrukerombud

FORBRUKEROMBUDET: Gry Nergård i Forbrukerombudet forteller at de ikke har oversikt over om det er firmaer som retter seg spesielt mot barn på Snapchat.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Det som er vanskelig med alle sosiale medium er at vi ikke er mindreårige selv. Vi har ikke noen stor oversikt over om det er enkelte firma som retter seg inn spesielt til den målgruppen, sier Gry Nergård i Forbrukerombudet.

– Problematisk

Haribo, McDonalds, Stabburet, Grandiosa og Coca-Cola Norge er noen av firmaene som bruker bilde- og videodelingskanalen i markedsføringen.

Dag Olav Stokken, kommunikasjonsdirektør i Stabburet, forteller at deres primærmålgruppe er 18–25 år. De ønsker ikke å rette reklame mot barn på Snapchat, men han innrømmer at det likevel kan være problematisk å vite hvem snappene går ut til, da man ikke får opp navn eller alder.

– Det er en problemstilling uansett mediekanal at en kan nå målgrupper som ikke er tilsiktet.

– Foreldrene må følge med

Lene Pettersen er strategi- og pr-foreleser ved Westerdals Oslo School of Arts, Communication and Technology. Hun mener Facebook og Snapchat skaper hodebry.

– Ut fra det jeg har forstått har ikke Snapchat like detaljert informasjon om brukerne som for eksempel Facebook. Begge aktørene er utenlandske, og de forholder seg ikke til norsk markedsføringslov. Det er sånn sett en gråsone for det juridiske.

– Medietilsynet vil heller henvende seg til foreldrene. Dette er en av grunnene til at det er viktig at foreldrene er med og snakker med barna om mediebruk. Spesielt sosiale medier, oppfordrer Ida Erikstad i Medietilsynet.

Strenge retningslinjer

Vi har strenge interne retningslinjer og markedsfører ikke våre produkter mot barn. I år bruker Coca-Cola Norge Snapchat som en del av vårt festivalsamarbeid med Natt & Dag, hvor de reiser rundt i Norge og lager stemningsrapporter fra forskjellige festivaler, forteller Tonje Haugen, Brand Activation Manager i Coca-Cola Norge.

Til NRK sier kommunikasjonssjef i McDonalds Norge, Katrine Moe, at for deres del var Snapchat-markedsføringen bare et engangstilfelle, og at de generelt ikke markedsfører mot barn. Haribo sier det samme.