– Mote er business og hardt arbeid, sier moteekspert Marianne Jemtegård.
Ifølge moteeksperten har norske designere blitt mer bevisste på hvordan de kan nå ut til utlandet. Hun mener at det er vanskelig å nå ut i verden om man bare lager klær for gøy.
– Må fange tidsånden
Sjefredaktør i motemagasinet Elle, Signy Fardal, er enig. Hun sier at de som lykkes er de som klarer å fange opp tidsånden. Stilen som råder i gatene.
– Dette har mye med ungdomskultur å gjøre og norske designere har kanskje ikke vært så gode på dette tidligere, forteller hun.
Hun mener mange norske designere har satset mer på særpreg enn trender.
Nå mener hun det er i ferd med å endres og trekker frem merkenavn som Holzweiler, Tom Wood og By Timo.
- Les også:
Internasjonale stjerner
Ifølge Jemtegård er det stadig flere som får øynene opp for norsk mote. Hun trekker også frem By Timo.
Her i Norge er kronprinsesse Mette-Marit ofte sett med kjoler fra By Timo. På andre siden av Atlanteren har internasjonale stjerner som skuespiller Gwyneth Paltrow og modell Kylie Jenner brukt klærne.
I dag viser de sin siste kolleksjon på Oslo Runway.
– De har stort fokus på design, men samtidig er de såpass kommersielle at de har klart å selge det til vanlige norske damer. Det er stor spenning knyttet til disse visningene, sier redaktør i motemagasinet Vixen, Ida Elise Eide Einarsdottir.
Einarsdottir kaller By Timo en vellykket norsk motehistorie.
– De gjør god business, de får det til både i Norge og i utlandet og de har virkelig knekt koden, sier hun.
– Mangler et stort motehus
Likevel mener Marianne Jemtegård at Norge fortsatt mangler et stort norsk motehus.
– Sverige har for eksempel Hennes & Mauritz, vi har ingen ting som kan måle seg med dette, forteller hun.
Fardal mener ikke at dette trenger å bety noe.
– Sverige har Hennes & Mauritz, men Sverige har også Ikea og Volvo. Det er ikke bare i mote at vi er små, legger hun til.
- Les også: